بهداشت دهان و دندانمقالات

آداب رفتن به دندانپزشک در ماه رمضان

بسیاری از مطالعات در گذشته اثرات مثبت روزه در ماه رمضان را بر سلامت عمومی بیان کرده‌اند. از آنجایی که روزه داری ماه رمضان شامل پرهیز از خوردن غذا و استفاده از مایعات در ساعات روز است، دندانپزشکان کلینیک یارا این آیین دینی را درک کرده و خدمات قابل قبولی از نظر فرهنگی به روزه داران عزیز ارائه می دهد؛ بنابراین، این مقاله با هدف بررسی پیامدهای روزه داری در ماه مبارک رمضان بر دندانپزشکی یارا و دیگر دندانپزشکی ها، ارتباط با توصیه‌های درمانی و نکات مراقبت از سلامت دهان و دندان برای بیماران است.

بیشتر بخوانید: قیمت ایمپلنت دندان

برای سلامت دندان در ماه رمضان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

از آنجایی که عادات غذایی هنگام روزه داری دچار تغییرات بسیار زیادی می شود، دندان‌ها بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرند، بنابراین بعد از افطار و سحر باید دندان‌ها را مسواک زد. برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی نه تنها دندان‌ها بلکه زیر زبان، لثه و حتی قسمت‌های داخلی گونه‌ها نیز باید به خوبی تمیز شوند و برای رعایت بهداشت دهان علاوه بر خمیر دندان و نخ دندان از دهان‌شویه نیز باید استفاده شود، در صورت عدم وجود دهان‌شویه می‌توان این کار را با آب نمک انجام داد.

مسواک زدن روزه را باطل می‌کند؟

آیا مسواک زدن روزه را باطل می‌کند؟

یکی از سؤالات متداول درمورد ماه مبارک رمضان این است که آیا مسواک زدن روزه را باطل می‌کند، مسواک زدن روزه را باطل نمی‌کند، اما اگر خمیر دندان یا آبی که در حین مسواک زدن استفاده می‌کنیم وارد گلو شود، ممکن است روزه باطل شود. اگر نمی‌خواهید این ریسک را بکنید، بهتر است قبل از اذان صبح  مسواک بزنید.

 

چرا بوی بد دهان هنگام روزه داری افزایش می‌یابد و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

از آنجایی که در تمام روز فرایند جویدن انجام نمی‌شود، میزان ترشح بزاق دهان کاهش می‌یابد، بنابراین میزان ترشح اسید معده افزایش می‌یابد و این امر سبب تولید بوی بد دهان می‌شود.

علاوه بر این، دندان‌هایی که به طور کامل تمیز نشده‌اند، باکتری‌های انباشته شده بین دندان‌ها و باکتری‌های معده و گلو نیز می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند. بسیاری از دلایل دیگر برای بوی بد دهان وجود دارد. پوسیدگی دندان و التهاب لثه در ایجاد بوی بد دهان بسیار مؤثر است. اگر پل‌ها و پروتزهایی در دهان خود داشته باشید، این روش های درمانی به‌مرورزمان باعث تجمع غذا می‌شوند. غذای انباشته شده نیز می‌تواند باعث بوی بد دهان شود. با این حال، بوی بد دهان تنها شامل مشکلاتی نیست که از داخل دهان منشأ می‌گیرند.

عفونت مجاری تنفسی فوقانی، تنفس دهانی ناشی از گرفتگی بینی، دیابت، بیماری‌های کبد، معده و کلیه نیز از جمله علل بوی بد دهان هستند. یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از بوی بد دهان در ماه رمضان نوشیدن آب فراوان بعد از اذان تا سحری است تا تولید بزاق کم نشود. بعد از سحر و افطار باید مراقبت از دندان و دهان به طور کامل انجام شود.

پوسیدگی دندان و التهاب در دهان می‌تواند باعث بوی بد دهان شود. یک باکتری می‌تواند در دهان به سرعت تکثیر شود و باعث بوی بد دهان شود. پل‌ها و پروتزهای فرسوده می‌توانند منجر به تجمع غذا و در نتیجه بوی بد شوند.

نجویدن غذا هنگام روزه داری در ماه رمضان باعث کاهش ترشح بزاق می‌شود. بدون بزاق، پلاک به راحتی روی دندان‌ها تجمع پیدا می کنند. از آنجایی که افراد در ماه رمضان کمتر غذا می‌خورند و می‌نوشند، به طور کلی بزاق کمتری در دهان ترشح می شود، بنابراین بوی بد دهان افزایش قابل توجهی پیدا می کند.

بیشتر بخوانید: دندانپزشکی اطفال در تهرانپارس

آیا می‌توان در زمان روزه داری به دندانپزشک مراجعه کرد؟

درمان دندان در ماه رمضان در هر زمانی از روز قابل انجام است، اما مشاهده می‌شود که بیماران عموماً این اقدامات را تا بعد از افطار به تعویق می‌اندازند. برای باطل شدن روزه باید مایعی به معده برود. داروها و مایعاتی که می‌توان در طول درمان استفاده کرد نیز ممکن است باعث باطل شده روزه شوند. تا زمانی که آب یا خون بلعیده نشده باشد، می‌توانید درمان خود را انجام دهید. برای پیشگیری از این مشکل، انجام مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان قبل از ماه مبارک رمضان به حل این مشکل کمک می‌کند.

آیا می‌توان در زمان روزه داری به دندانپزشک مراجعه کرد؟

برای سلامت دندان در هنگام روزه داری چگونه غذا بخوریم؟

توجه به مصرف مایعات در موقع خوردن سحری ضروری است. برای سلامت دهان و دندان می‌توان از رژیم‌های میوه و سبزیجات، لبنیات، ماست و پنیر بیشتر استفاده کرد. اصول بهداشت دهان و دندان در ماه رمضان با عادات در مواقع عادی تفاوتی ندارد، اگر می‌خواهید از سلامت دهان و دندان خود در ماه رمضان محافظت کنید، باید سیگار، قهوه و سایر نوشیدنی‌های اسیدی را کاهش دهید. این نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث خشکی دهان شوند که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی دیگری شود.

مسواک زدن بعد از افطار و سحری در ماه رمضان برای پیشگیری از پوسیدگی مهم است. نه تنها باید دندان‌های خود را مسواک بزنید، بلکه باید لثه و زبان خود را نیز کاملاً تمیز کنید. در ماه رمضان، حفظ رطوبت، خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات و پرهیز از غذاهای سنگین، شور یا تند بسیار مهم است. آهسته و کامل غذا خوردن به هضم غذا نیز کمک می‌کند.

در این بخش برخی از غذاهایی که می‌توان برای سلامت دندان‌ها در ماه رمضان مصرف کرد را فهرست کرده‌ایم.

  1. پنیر: پنیر سرشار از کلسیم است که برای داشتن دندان‌های قوی ضروری است. همچنین به کاهش اسیدیته که می‌تواند منجر به ایجاد حفره در دهان شود کمک می‌کند.
  2. ماست: ماست مانند پنیر سرشار از کلسیم است و می‌تواند به کاهش اسیدیته در دهان کمک کند. علاوه بر این، ماست حاوی پروبیوتیک‌هایی است که می‌تواند به مبارزه با رشد باکتری‌های مضر در دهان کمک کند.
  3. چای سبز و سیاه: چای حاوی پلی‌فنول‌هایی است که می‌تواند به کاهش رشد باکتری‌ها در دهان کمک کند. چای سبز و سیاه همچنین حاوی فلوراید هستند که می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی کمک کند.
  4. آجیل: آجیل منبع خوبی از پروتئین و ویتامین E است. ویتامین E برای حفظ سلامت لثه مهم است.
  5. آب: آب برای سلامت دهان ضروری است. آب به حذف غذا و باکتری از دندان و لثه کمک می‌کند.

مدیریت داروها در ماه رمضان

مدیریت داروها در ماه رمضان

آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها رایج‌ترین داروهایی هستند که در دندانپزشکی تجویز می‌شوند. هر گونه تجویز خوراکی دارو در ساعات روز روزه را باطل می‌کند. آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها باید بعد از غذا مصرف شود، بنابراین برای تسکین دندان درد در ماه رمضان، فرد باید روزه خود را بشکند.

استراتژی‌های توصیه شده برای مدیریت این مشکل شامل انتخاب فرمولاسیون‌های طولانی مانند دیکلوفناک سدیم پایدار 75 میلی گرم است که تنها به دو دوز در روز نیاز دارد یا انتخاب آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی‌سیلین که معمولاً هر 12 ساعت به مصرف نیاز دارد برخلاف پنی‌سیلین که به 4 دوز در روز نیاز دارد. این تغییرات به بیمار این امکان را می‌دهد که دارو را خارج از ساعات روزه داری مصرف کنند. مشاوره با پزشک باید قبل از تغییر دارو و تغییر دوز انجام  شود.

تعیین نوبت و مراجعه به دندانپزشک در ماه رمضان

بیماران دندانپزشکی حتی در مواقع اضطراری می‌ترسند و دلیل آن بلع ناخودآگاه آب در حین عمل دندانپزشکی، تجویز بی‌حسی، بلع تصادفی بزاق در معاینه داخل دهانی است که روزه را باطل می‌کند.

مطالعات احتمال بروز علائم تحریک‌پذیری، خستگی و بی‌توجهی را در این بیماران در ساعات روزه‌داری به دلیل اختلالات خواب و عدم مصرف مواد اعتیادآور مانند نیکوتین و کافئین نشان می‌دهند. با در نظر گرفتن مطالعات فوق، توصیه می‌شود که اعمال انتخابی دندانپزشکی خارج از ساعات روزه داری  انجام شود.

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره رایگان اطلاعات خود را در فرم وارد کنید.

 

اقدامات دندانپزشکی در ساعات روزه داری

تجویز بی حسی موضعی در هر زمان که در طول عمل دندانپزشکی لازم باشد در ساعات روزه داری ماه رمضان مجاز است. همان‌طور که در مطالعات ذکر شد، استفاده از داروهای بی‌حسی مصرف مسکن‌های بعد از عمل را به تأخیر می‌اندازد. پیشنهاد می‌شود که هر گونه عمل دندانپزشکی که نیاز به بی حسی موضعی دارد باید بعد از افطار انجام شود. کشیدن دندان باید تا بعد از ماه مبارک رمضان به تعویق بیفتد.

دکتر یسرا صفیعی

دکتر یسرا صفیعی سال ١٣٨٦ در رشته دندانپزشكي با رتبه برتر از دانشگاه شهيد بهشتي فارغ التحصيل شدم و به مدت ١٦ سال در اين زمينه در مطب شخصي و كلينيك هاي خصوصي و دولتي متعددی مشغول به خدمت به مردم عزيز بوده ام. من در طي اين سالها با شركت در دوره هاي تخصصي متعددي مانند ايمپلنت ، زيبايی ، ليزر و …. سطح علمي خود را بالا نگه داشته ام تا در كنار سالها تجربه بهترين درمان را به مراجعين عزيز هديه بدم و با توجه به تبحر در اكثر درمانهاي دندانپزشكي اين تضمين را به بيمارانم بدهم كه با توجه به شرايط بهترين درمان را دريافت مي‌كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

دکمه بازگشت به بالا