کانال ریشه ،عصب کشی

کانال ریشه چیست؟

درمان ریشه برای از بین بردن باکتری ها از کانال ریشه عفونی، جلوگیری از عفونت مجدد دندان و نجات دندان طبیعی طراحی شده است. وقتی یکی تحت یک کانال ریشه قرار می گیرد، پالپ ملتهب یا عفونی برداشته می شود و داخل دندان با دقت تمیز و ضد عفونی می شود و سپس پر و مهر و موم می شود.

درمان ریشه دندان (اندودنتیکس) یک روش دندانپزشکی است که برای درمان عفونت در مرکز دندان استفاده می شود.

درمان ریشه دردناک نیست و می تواند دندانی را که در غیر این صورت باید به طور کامل برداشته شود نجات دهد.

عفونت در مرکز دندان (کانال ریشه) توسط باکتری هایی ایجاد می شود که در دهان زندگی می کنند و به دندان حمله می کنند.

این عوامل می تواند بعد از:

1. پوسیدگی دندان
  2. پر کردن نشتی
  3. آسیب به دندان ها در نتیجه ضربه، مانند زمین خوردن باشد

ساختار دندان

یک دندان از 2 قسمت تشکیل شده است. تاج قسمت بالایی دندان است که در دهان قابل مشاهده است.

ریشه تا استخوان فک کشیده می شود و دندان را در موقعیت خود محکم می کند.

همچنین دندان ها شامل موارد زیر می شوند:

1. مینا – پوشش سخت بیرونی
  2. عاج – ماده نرم تری است که مینای دندان را نگه می دارد و بیشتر دندان را تشکیل می دهد
  3. سیمان – یک ماده سخت که سطح ریشه را می پوشاند
  4. پالپ دندان – بافت نرم در مرکز دندان

بیشتر بخوانید: کامپوزیت دندان در تهرانپارس

سیستم کانال ریشه شامل پالپ دندان است و از تاج دندان تا انتهای ریشه امتداد دارد.

یک دندان می تواند بیش از 1 کانال ریشه داشته باشد.

درمان ریشه زمانی لازم است که عکس‌برداری با اشعه ایکس دندان نشان دهد که پالپ توسط عفونت باکتریایی آسیب دیده است.

اگر پالپ توسط باکتری آلوده شود، ممکن است ملتهب شود و به باکتری اجازه تکثیر و گسترش دهد.

علائم عفونت پالپ عبارتند از:

درد هنگام خوردن یا نوشیدن غذا و نوشیدنی سرد یا گرم

درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن

یک دندان لق

با پیشرفت عفونت، این علائم اغلب با از بین رفتن پالپ ناپدید می شوند.

سپس به نظر می رسد که دندان شما بهبود یافته است، اما عفونت در واقع از طریق سیستم کانال ریشه گسترش یافته است.

در نهایت علائم دیگری مانند:

بازگشت درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن

تورم لثه در نزدیکی دندان آسیب دیده

ترشح چرک از دندان آسیب دیده

گونه یا فک متورم

رنگ دندان تیره تر می شود

در صورت بروز دندان درد مهم است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر دندان شما عفونی شده باشد، پالپ به خودی خود بهبود نمی یابد.

همچنین در صورت ایجاد عفونت در دندان شما ممکن است شانس کمتری برای اثربخشی درمان ریشه وجود داشته باشد.

آنتی بیوتیک ها، دارویی برای درمان عفونت های باکتریایی، در درمان عفونت ریشه موثر نیستند. اگرچه آنها می توانند به درمان عفونتی که فراتر از ریشه گسترش می یابد و باعث تورم می شود کمک کنند.

درمان ریشه چگونه انجام می شود

برای درمان عفونت در کانال ریشه، باکتری ها باید حذف شوند.

این را می توان توسط یکی از موارد زیر انجام داد:

حذف باکتری از سیستم کانال ریشه (درمان کانال ریشه)

کشیدن دندان (کشیدن)

اما معمولاً برداشتن دندان توصیه نمی شود زیرا بهتر است تا حد امکان دندان های طبیعی خود را حفظ کنید.

قبل از انجام درمان ریشه، معمولاً یک بی حسی موضعی به شما داده می شود.

این بدان معنی است که این روش باید بدون درد باشد و ناخوشایندتر از پر کردن باشد.

پس از حذف باکتری ها، کانال ریشه پر می شود و دندان با پر کردن یا روکش مهر و موم می شود.

در بیشتر موارد بافت ملتهب نزدیک دندان به طور طبیعی بهبود می یابد.

درمان ریشه معمولاً موفقیت آمیز است. در حدود 9 مورد از 10 مورد، یک دندان می تواند تا 10 سال پس از درمان ریشه زنده بماند.

بهبودی پس از درمان ریشه مهم است که در هنگام بهبودی پس از درمان ریشه از دندان های خود مراقبت کنید.

تا زمان کامل شدن درمان باید از گاز زدن غذاهای سفت خودداری کنید.

پس از درمان نهایی، دندان ترمیم شده دیگر نباید دردناک باشد، اگرچه ممکن است برای چند روز احساس درد کند.

برای تسکین هر گونه ناراحتی می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید.

اگر بعد از استفاده از مسکن ها همچنان درد یا تورم داشتید به دندانپزشک مراجعه کنید.

بیشتر موارد می توان از نیاز به درمان بیشتر کانال ریشه با موارد زیر جلوگیری کرد:

1. تمیز نگه داشتن دندان های خود
  2. نخوردن غذای شیرین زیاد
  3. اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید
  4. نحوه مراقبت از دندان و لثه را بیاموزید

در طول درمان ریشه چه اتفاقی می افتد؟

این روش سریع و راحت که می تواند درد شما را تسکین دهد و دندان طبیعی شما را نجات دهد.

اگر دندانپزشک یا متخصص ریشه دندان شما برای درمان یک دندان آسیب دیده یا بیمار، روش کانال ریشه را تجویز می کند، نیازی به نگرانی نیست. سالانه میلیون ها دندان از این طریق درمان و ذخیره می شوند و درد را تسکین می دهند و دندان ها را دوباره سالم می کنند.

در داخل دندان شما، زیر مینای سفید و لایه سختی به نام عاج، بافت نرمی به نام پالپ وجود دارد. این بافت حاوی رگ های خونی، اعصاب و بافت همبند است که به رشد ریشه دندان شما در طول رشد آن کمک می کند. یک دندان کاملاً رشد یافته می تواند بدون پالپ زنده بماند، زیرا دندان همچنان توسط بافت های اطراف آن تغذیه می شود.

درمان مدرن ریشه هیچ شباهتی به گفته های قدیمی ندارد! این عمل بسیار شبیه به پر کردن معمولی است و معمولاً بسته به وضعیت دندان و شرایط شخصی شما، می تواند در یک یا دو جلسه تکمیل شود. گرفتن کانال ریشه نسبتا بدون درد و بسیار موثر است. شما به راحتی به لبخند زدن، گاز گرفتن و جویدن برمی گردید.

حفظ دندان طبیعی با درمان ریشه مزایای بسیاری دارد:

1. جویدن کارآمد
  2. نیروی طبیعی گاز گرفتن و احساس
  3. ظاهر طبیعی
  4. از سایر دندان ها در برابر سایش یا فشار بیش از حد محافظت می کند

کانال ریشه (که به عنوان درمان ریشه نیز شناخته می شود) یک روش جدی است، اما متخصصان هر روز آن را انجام می دهند. قبل از انجام هر نوع کار دندانپزشکی، دانستن حقایق در مورد کانال ریشه مهم است.

آیا کانال ریشه درد دارد؟

از آنجایی که به بیماران بیهوشی داده می شود، کانال ریشه دردناک تر از یک روش دندانپزشکی معمولی، مانند پر کردن یا برداشتن دندان عقل نیست. با این حال، کانال ریشه معمولاً بعد از عمل کمی درد یا بی‌حس است و حتی می‌تواند باعث ناراحتی خفیف برای چند روز شود.

چگونه می دانید که آیا به کانال ریشه نیاز دارید؟

کانال های ریشه برای دندان ترک خورده ناشی از آسیب یا ژنتیک، حفره عمیق یا مشکلات ناشی از پر کردن قبلی مورد نیاز است. معمولاً بیماران زمانی که متوجه می شوند دندان هایشان حساس است، به ویژه به احساس گرما و سرما، نیاز به کانال ریشه دارند.

چند علامت وجود دارد که به این معنی است که ممکن است به کانال ریشه نیاز داشته باشید:

1. درد شدید هنگام جویدن یا گاز گرفتن
  2. جوش روی لثه
  3. دندان شکسته یا ترک خورده
  4. حساسیت طولانی مدت به گرما یا سرما، حتی پس از رفع احساس
  5. لثه های متورم یا حساس
  6. پوسیدگی عمیق یا تیره شدن لثه

آیا می توانم بعد از درمان ریشه به مدرسه یا کار بروم؟

اگرچه به احتمال زیاد به مدت 2 تا 4 ساعت بعد از عمل بی‌حس می‌شوید، اکثر بیماران می‌توانند مستقیماً از طریق کانال ریشه به مدرسه بازگردند یا به کار بپردازند. با این حال توصیه می شود تا زمانی که بی حسی کاملاً از بین نرود، از خوردن غذا خودداری کنید.

هزینه کانال ریشه چقدر است؟

بسته به اینکه مشکل چقدر پیچیده است و کدام دندان آسیب دیده است، هزینه آن متفاوت است. درمان مولرها دشوارتر است. هزینه معمولا بیشتر است.

به طور کلی، درمان ریشه و ترمیم دندان طبیعی نسبت به جایگزینی برای کشیدن دندان هزینه کمتری دارد. برای بازیابی عملکرد جویدن و جلوگیری از جابجایی دندان های مجاور، دندان کشیده شده باید با ایمپلنت یا بریج جایگزین شود. هزینه این روش ها بیشتر از درمان ریشه و ترمیم مناسب است.

درمان ریشه چگونه دندان را نجات می دهد؟

زمانی که داخل دندان شما (پالپ) در نتیجه پوسیدگی عمیق، اقدامات مکرر دندان، روکش های معیوب یا ترک یا بریدگی در دندان ملتهب یا عفونی می شود، درمان ریشه یا ریشه ضروری است. تروما به دندان شما همچنین ممکن است باعث آسیب به پالپ شود حتی اگر دندان هیچ تراشه یا ترک قابل مشاهده ای نداشته باشد. اگر التهاب یا عفونت پالپ درمان نشود، می تواند باعث درد یا آبسه شود.

هنگامی که تحت درمان ریشه یا سایر درمان‌های ریشه قرار می‌گیرید، پالپ ملتهب یا عفونی برداشته می‌شود و داخل دندان با دقت تمیز و ضدعفونی می‌شود، سپس با ماده‌ای لاستیکی مانند به نام گوتاپرکا پر و مهر و موم می‌شود. پس از آن، دندان با روکش یا پرکننده برای محافظت ترمیم می شود و مانند هر دندان دیگری به عملکرد خود ادامه می دهد.

درمان ریشه به شما کمک می کند لبخند طبیعی خود را حفظ کنید، به خوردن غذاهایی که دوست دارید ادامه دهید و نیاز به کارهای مداوم دندانپزشکی را محدود می کند. با مراقبت مناسب، بیشتر دندان هایی که درمان ریشه انجام داده اند می توانند تا آخر عمر باقی بمانند.