مقالاتدندانپزشکی اطفال

بعد از صبحانه یا قبل از صبحانه باید مسواک بزنید؟ (بهترین زمان مسواک زدن)

مراقبت از دندان ها بخش مهمی از سلامت کلی است و با مسواک زدن مناسب و بهداشت دهان و دندان شروع می شود. پس زمان مناسب و روش صحیح مسواک زدن چیست؟ به اعتقاد کارشناسان، مسواک زدن قبل از صبحانه می تواند برای سلامت دهان و دندان شما مفید باشد. علاوه بر مسواک زدن، استفاده روزانه از نخ دندان برای از بین بردن پلاک و ذرات غذا بین دندان‌ها، جایی که مسواک شما نمی‌تواند به آن برسد، مهم است. اگر می‌خواهید قبل از آن از شر تکه‌های طولانی صبحانه خلاص شوید، نوشیدن یا آب کشیدن  دندان به شما کمک می‌کند.

بهداشت دهان و دندان بسیار ضروری است و چیزی به سادگی مسواک زدن دندان ها می تواند کمک زیادی به حفظ سلامت دندان شما کند. دکتر نیرالی پاتل، کارشناس طراحی لبخند و ایمپلنتولوژیست دهان، FICOI، می گوید: مراقبت از دندان ها بخش مهمی از سلامت کلی شما است و با مسواک زدن مناسب و بهداشت دهان و دندان شروع می شود. برای مطالعه بیشتر در رابطه با ترمیم دندان بر روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید به از بین بردن بقایای مواد غذایی کمک می کند، لایه چسبنده باکتری که روی دندان ها جمع می شود و باعث ایجاد حفره و بیماری لثه می شود.

اطمینان حاصل کنید که تمام سطوح هر دندان، از جمله پشت، و اینکه حداقل 2 دقیقه مسواک بزنید. علاوه بر مسواک زدن، استفاده روزانه از نخ دندان برای از بین بردن پلاک و ذرات غذا بین دندان‌ها، جایی که مسواک شما نمی‌تواند به آن‌ها برسد، مهم است. همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک برای تمیز کردن و معاینه حرفه ای نیز برای سلامت دهان و دندان مهم است.

بایدها و نبایدهای مسواک زدن

بایدها و نبایدهای مسواک زدن

  1. از مسواک نرم و خمیر دندان هیدروکسی آپاتیت/فلوراید استفاده کنید
  2. با حرکات دایره ای مسواک بزنید و مطمئن شوید که به تمام سطوح دندان ها می رسد.
  3. حداقل 2 دقیقه مسواک بزنید، با هدف صرف زمان مساوی برای هر بخش از دهان
  4. بعد از مسواک زدن دهان خود را با آب بشویید.
  5. از مسواک زدن بیش از حد خودداری کنید که می تواند به مینای دندان و لثه آسیب برساند.
  6. فراموش نکنید که برای از بین بردن باکتری ها، زبان را مسواک بزنید.
  7. بلافاصله پس از مسواک زدن با آب یا دهانشویه شستشو ندهید، زیرا می تواند اثر ضد پوسیدگی در خمیر دندان را کاهش دهد.
  8. نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید، زیرا به از بین بردن پلاک و بقایای غذا از بین دندان ها کمک می کند.

 

چرا بهتر است قبل از صبحانه مسواک بزنید؟

چرا بهتر است قبل از صبحانه مسواک بزنید؟

زمان مسواک زدن اغلب محل مناقشه بوده است. در حالی که اکثر ما اول صبح دندان های خود را مسواک می زنیم، بسیاری معتقدند که بهتر است بعد از صبحانه مسواک بزنیم. مسواک زدن قبل از صبحانه می تواند برای سلامت دهان و دندان شما مفید باشد. این کار به از بین بردن پلاک یا باکتری هایی که در طول شب روی دندان های شما ایجاد شده است کمک می کند و خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را کاهش می دهد.

علاوه بر این، مسواک زدن قبل از صبحانه می تواند به شادابی دندان کمک کند. نفس خود را از  شر هر گونه طعم بد از شب قبل خلاص کنید. دکتر پاتل می گوید: چند دقیقه وقت گذاشتن برای مسواک زدن در صبح می تواند به سلامت دهان شما کمک کند و طعم صبحانه شما را حتی بهتر کند.

او توضیح می دهد که در هنگام خواب، باکتری های ایجاد کننده پلاک در دهان ما تکثیر می شوند. به همین دلیل است که ممکن است با طعم «خزه‌ای» و «نفس صبحگاهی» از خواب بیدار شوید. شستن آن باکتری ها با خمیر دندان حاوی فلوراید، دندان های شما را از شر پلاک و باکتری خلاص می کند. همچنین مینای شما را با یک سد محافظ در برابر اسید موجود در غذا می پوشاند.

هنگامی که اول صبح مسواک می زنید، تولید بزاق خود را نیز شروع می کنید. بزاق شما به تجزیه غذا کمک می کند و به طور طبیعی باکتری های مضر دهان را از بین می برد.

مسواک زدن بعد از صبحانه

نکات کلیدی مسواک زدن بعد از صبحانه

اگر می‌خواهید از شر تکه‌های صبحانه خلاص شوید، نوشیدن یا آب کشیدن دندان به شما کمک می‌کند. در نهایت، درست است که باکتری‌های موجود در دهان بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب از بین بروند.

دکتر پاتل می‌گوید: از اثرات منفی هر اسیدی که ممکن است توسط باکتری‌ها در حین غذا خوردن تولید شود، بیشتر باشد.

او می‌گوید که اگر مسواک زدن بعد از صبحانه برای روتین صبحگاهی افراد بهتر عمل کند، باز هم می‌توان این کار را انجام داد، اما در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  1. مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن صبحانه ممکن است در واقع دندان های شما را با باقیمانده مواد غذایی اسیدی بپوشاند که مینای دندان را ضعیف می کند. غذاهای اصلی صبحانه برخی از بدترین مواد غذایی برای مینای دندان شما هستند، از جمله آب پرتقال، مرکبات، میوه های خشک، نان و شیرینی. بنابراین، مسواک زدن ممکن است به خصوص پس از صبحانه برای دندان های شما مضر باشد.
  2. انتظار 30 دقیقه تا یک ساعت بعد از غذا برای مسواک زدن بهترین راه برای اطمینان از اینکه از دندان های خود محافظت می کنید و مینای دندان خود را دستکاری نمی کنید.

دکتر یسرا صفیعی

دکتر یسرا صفیعی سال ١٣٨٦ در رشته دندانپزشكي با رتبه برتر از دانشگاه شهيد بهشتي فارغ التحصيل شدم و به مدت ١٦ سال در اين زمينه در مطب شخصي و كلينيك هاي خصوصي و دولتي متعددی مشغول به خدمت به مردم عزيز بوده ام. من در طي اين سالها با شركت در دوره هاي تخصصي متعددي مانند ايمپلنت ، زيبايی ، ليزر و …. سطح علمي خود را بالا نگه داشته ام تا در كنار سالها تجربه بهترين درمان را به مراجعين عزيز هديه بدم و با توجه به تبحر در اكثر درمانهاي دندانپزشكي اين تضمين را به بيمارانم بدهم كه با توجه به شرايط بهترين درمان را دريافت مي‌كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

دکمه بازگشت به بالا