جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل یک روش رایج دندانپزشکی است که شامل برداشتن یک یا چند دندان عقل است. دندان های عقل که به عنوان دندان آسیاب سوم نیز شناخته می شوند، آخرین مجموعه دندان هایی هستند که در گوشه های پشتی دهان بیرون می آیند. در حالی که برخی از افراد ممکن است فضای کافی برای رشد صحیح دندان عقل خود داشته باشند، بسیاری از افراد عوارضی را تجربه می کنند که کشیدن آنها را ضروری می کند.

در این راهنمای جامع، موضوع جراحی دندان عقل را به تفصیل بررسی خواهیم کرد. ما در مورد علائم و نشانه های مشکلات دندان عقل، نیاز به جراحی، آمادگی، انواع مختلف جراحی، روند کشیدن، بهبودی و عوارض احتمالی صحبت خواهیم کرد. در پایان این مقاله، درک کاملی از جراحی دندان عقل و آنچه انتظار دارید خواهید داشت.

جراحی دندان عقل یک جراحی سرپایی است، به این معنی که شما در همان روز به مرکز جراحی می‌رسید و از آن خارج می‌شوید. اگر در حین جراحی بی حسی موضعی یا آرام بخش دریافت کردید، احتمالاً روی صندلی دندانپزشکی از خواب بیدار خواهید شد. با این حال، اگر به شما بی حسی عمومی داده شود، مدت بیشتری طول می‌کشد تا از خواب بیدار شوید، بنابراین به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد. شاید به یاد نداشته باشید که چگونه از صندلی دندانپزشکی به اتاق ریکاوری رسیدید.

جراحی دندان عقل

با بیدار شدن از عمل جراحی، به آرامی احساس در دهان خود پیدا خواهید کرد. مقداری درد و تورم طبیعی است. روز اول بهبودی همچنین مقداری خون در دهان شما خواهد داشت. به محض اینکه بخواهید می‌توانید از کیسه یخ روی صورت خود استفاده کنید. همچنین دستورالعمل‌هایی در مورد زمان و نحوه مصرف داروها، چه مسکن‌های تجویزی یا داروهای بدون نسخه، به شما داده می‌شود.

وقتی بیدار شدید و احساس آمادگی کردید به خانه فرستاده خواهید شد. اگر اجباری نباشد، ایده بسیار خوبی است که شخص دیگری شما را به خانه برساند. دندانپزشک شما ممکن است روی آن اصرار کند، به خصوص اگر تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید؛ زیرا نمی‌توانید برای مدت طولانی رانندگی کنید.

بعد از جراحی می‌توانید غذاهای بسیار نرم بخورید، اما از مصرف الکل، کافئین و سیگار خودداری کنید. همچنین باید از استفاده از نی خودداری کنید. این می‌تواند منجر به عوارض شود.

علائم و نشانه های مشکلات دندان عقل

زمانی که دندان عقل فضای کافی برای رشد مناسب نداشته باشد، باعث بروز مشکلات مختلفی می شود. علائم و نشانه های رایج مشکلات دندان عقل به شرح زیر است:

1. درد یا ناراحتی در پشت دهان
  2. قرمزی، تورم یا حساسیت در بافت لثه اطراف دندان عقل
  3. سفتی فک یا مشکل در باز کردن دهان
  4. سردرد یا گوش درد
  5. بوی بد دهان یا طعم نامطبوع در دهان
  6. شلوغی یا جابجایی دندان های مجاور

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، مهم است که با دندانپزشک مشورت کنید تا مشخص شود که آیا جراحی دندان عقل ضروری است یا خیر.

علائم و نشانه های مشکلات دندان عقل

1. درد یا ناراحتی در پشت دهان
  2. قرمزی، تورم یا حساسیت در بافت لثه اطراف دندان عقل
  3. سفتی فک یا مشکل در باز کردن دهان
  4. سردرد یا گوش درد
  5. بوی بد دهان یا طعم نامطبوع در دهان
  6. شلوغی یا جابجایی دندان های مجاور

انواع جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل بسته به موقعیت و وضعیت دندان ها انواع مختلفی دارد. دو رویه اصلی عبارتند از:

استخراج ساده: این روش زمانی انجام می شود که دندان عقل به طور کامل از خط لثه بیرون زده و به راحتی در دسترس باشد. دندانپزشک یا جراح دهان از فورسپس برای گرفتن و برداشتن دندان استفاده می کند.

کشیدن جراحی: کشیدن جراحی برای دندان عقل نهفته یا آنهایی که به طور کامل بیرون نیامده اند ضروری است. این شامل ایجاد یک برش در بافت لثه برای دسترسی به دندان است و ممکن است نیاز به برداشتن استخوان یا برش دندان برای برداشتن راحت‌تر باشد.

فرآیند کشیدن دندان عقل

فرآیند کشیدن دندان عقل معمولاً شامل مراحل زیر است:

بیهوشی: روش بیهوشی انتخاب شده برای اطمینان از یک روش بدون درد انجام می شود. ممکن است بیدار باشید، اما بی‌حس شده باشید، آرام‌بخش باشید یا تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید.

برش و دسترسی: اگر نیاز به کشیدن جراحی باشد، جراح دهان برشی در بافت لثه ایجاد می کند تا دندان و استخوان اطراف آن نمایان شود.

برداشتن دندان:جراح یا جراح دهان با دقت دندان عقل را با استفاده از ابزارهای تخصصی خارج می کند و مراقب است که آسیب به بافت های اطراف به حداقل برسد.

بسته شدن و بهبودی: در برخی موارد، برش ممکن است نیاز به بخیه داشته باشد تا بهبودی مناسب را بهبود بخشد. برای کنترل خونریزی روی محل استخراج گاز قرار داده می‌شود و دستورالعمل‌های بعد از عمل برای بهبودی آرام به شما ارائه می‌شود.

روند بهبودی  بعد از جراحی دندان عقل:

روند بهبودی بعد از جراحی دندان عقل:

اکثر افراد پس از جراحی دندان عقل طی سه تا چهار روز به طور کامل بهبود می‌یابند. اگر دندان‌های شما نهفته شده باشد یا با زاویه نامناسبی در آمده باشد، بهبودی ممکن است یک تا دو هفته طول بکشد و معمولاً برای برخی از بیماران تا ۲ هفته طول می‌کشد تا بهبود پیدا کنند.

زخم باقی مانده پس از جراحی تا ماه‌ها به طور کامل بهبود نمی‌یابد، بنابراین شما همچنان می‌توانید هفته‌ها پس از جراحی دچار عفونت شوید. مواظب خود باشید و به علائم مشکل توجه کنید.

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل:

روز بعد از جراحی می‌توانید فعالیت‌های عادی و روزانه را از سر بگیرید، اما از هر گونه فعالیتی که می‌تواند بخیه‌ها یا لخته خون روی زخم شما را از بین ببرد، خودداری کنید. این شامل، اما محدود به موارد زیر نیست:

1. تمرین‌های ورزشی دشوار
  2. سیگار کشیدن
  3. تف کردن
  4. نوشیدن از نی

مقداری تورم، درد و خونریزی پس از کشیدن دندان عقل طبیعی است. اگر درد یا خونریزی بیش از حد و غیر قابل تحمل است، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. علائم شما باید تا روز سوم پس از جراحی تا حد زیادی بهبود یابد. تمام دردها و خونریزی‌ها باید ظرف یک هفته پس از جراحی از بین بروند.

عوارض بعد از جراحی دندان عقل:

برخی از عوارض می‌تواند نشانه عفونت یا آسیب عصبی باشد. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، کمک بگیرید:

1. مشکل در بلع یا تنفس.
  2. تب.
  3. دارو در کاهش درد مؤثر نیست.
  4. تورمی که با گذشت زمان بدتر می‌شود.
  5. بی حسی.
  6. خون یا چرک از بینی شما خارج می‌شود.
  7. خونریزی که وقتی گاز را روی آن نگه دارید و فشار وارد کنید متوقف نمی‌شود.

مراقبت در منزل  بعد از جراحی دندان عقل:

بسیار مهم است که هنگام بازگشت به خانه مراقبت از دهان خود را به خوبی انجام دهید تا از عفونت و عوارض جلوگیری کنید. دندانپزشک یا جراح دهان دستورالعمل‌های دقیقی را در مورد نحوه تمیز کردن و محافظت از دهان پس از جراحی به شما می‌دهد. این ممکن است تنها باری باشد که دندانپزشک به شما می‌گوید یک روز کامل مسواک نزنید، آبکشی نکنید یا نخ دندان نکشید.

دستورالعمل‌های معمول تمیز کردن عبارت‌اند از:

شستشو با آب نمک برای تمیز نگه داشتن زخم. هنگام آبکشی آب را بیرون نریزید. در عوض، دهان خود را روی سینک قرار دهید و اجازه دهید آب بیرون بیاید.

به آرامی محل زخم را با گاز پانسمان کنید تا خون اضافی جذب شود.

یک یا دو روز پس از جراحی باید بتوانید به زندگی روزمره بازگردید. شما باید بسیار مراقب باشید که لخته خون یا بخیه‌هایتان را به مدت یک هفته از بین نبرید. مانند هر دلمه، خون روی سوراخ دندان عقل شما از زخم محافظت کرده و آن را التیام می‌بخشد. اگر لخته‌لخته مختل شود، درد بیشتری خواهید داشت و خطر عفونت افزایش می‌یابد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، به آن سوکت خشک می‌گویند. شما می‌توانید یک سوکت خشک را فقط در یک یا همه سوراخ‌های زخم دریافت کنید.

فعالیت‌هایی که باید در طول بهبودی جراحی دندان عقل اجتناب کنید عبارت‌اند از:

هر چیزی که بخیه‌ها یا لخته خون شما را از بین ببرد

• تف کردن
  • نوشیدن از نی
  • مدیریت درد

راه‌های اصلی برای کنترل درد و کاهش تورم استفاده از یخ و مصرف داروهای ضد درد است. از دندانپزشک خود راهنمایی بخواهید

در مورد اینکه هر چند وقت یکبار از کیسه یخ روی صورت خود استفاده کنید. یخ را مستقیماً روی صورت خود قرار ندهید، زیرا ممکن است منجر به سوختگی یخ شود. آنها همچنین توصیه می‌کنند که آیا از داروهای نسخه‌ای یا بدون نسخه استفاده کنید.

همچنین ممکن است در حین بهبودی به شما دستور داده شود که آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. این برای جلوگیری از هرگونه عفونت در حالی است که دهان شما در برابر میکروب‌ها آسیب پذیر است. حتماً دوره کامل آنتی‌بیوتیک را طبق دستور دندانپزشک خود مصرف کنید.

غذاهایی که باید بخورید و غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید:

هیدراته ماندن و خوب غذا خوردن برای بهبودی مهم است، اگرچه ممکن است بلافاصله بعد از جراحی اشتهای خیلی خوبی نداشته باشید. از پزشک خود بخواهید دستورالعمل‌های خاصی در مورد آنچه می‌توانید در چند روز اول بهبودی بخورید. به غذایی فکر کنید که خوردن آن بدون جویدن زیاد آسان باشد و غذایی که لخته خون یا بخیه شما را مختل نکند.

ابتدا با غذاهای بسیار نرم شروع کنید، مانند:

1. پوره سیب
  2. پودینگ
  3. سوپ
  4. پوره سیب زمینی
  5. اسموتی‌ها

از خوردن غذاهای زیر اجتناب کنید:

• غذای بسیار داغ که می‌تواند محل جراحی را بسوزاند.
  • آجیل یا دانه‌هایی که ممکن است در سوراخی که دندان عقل شما قبلاً وجود داشت گیر کند.
  • نوشیدن با نی، یا خمیدن خیلی شدید از قاشق، که می‌تواند لخته خون شما را از بین ببرد یا بخیه‌ها را خراب کند.
  • زمانی که احساس آمادگی کردید به آرامی شروع به خوردن غذاهای دلچسب کنید.

عوارض و خطرات بالقوه

اگرچه جراحی دندان عقل یک روش روتین است، اما برخی از عوارض و خطرات احتمالی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• حفره خشک: حفره خشک زمانی رخ می دهد که لخته خون در محل استخراج قبل از بهبود زخم از جای خود خارج شود یا حل شود. می تواند باعث درد شدید شود و روند بهبودی را به تاخیر بیندازد.
  • عفونت: در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا ورود باکتری به زخم، عفونت می تواند در محل استخراج ایجاد شود. علائم شامل افزایش درد، تورم، قرمزی یا ترشح است.
  • آسیب عصبی: در موارد نادر، اعصاب نزدیک دندان عقل در طول فرآیند کشیدن آسیب می بینند. این می تواند منجر به بی حسی موقت یا دائمی، گزگز، یا تغییر احساس در زبان، لب ها یا چانه شود.

جراحی دندان عقل چقدر طول می کشد؟

• جراحی دندان عقل چقدر طول می کشد؟

پاسخ: مدت زمان جراحی دندان عقل به عوامل مختلفی از جمله تعداد دندان های کشیده شده و موقعیت آنها بستگی دارد. به طور متوسط، این روش می تواند از 30 دقیقه تا یک ساعت طول بکشد.

• آیا جراحی دندان عقل دردناک است؟

پاسخ: جراحی دندان عقل به طور معمول تحت بیهوشی انجام می شود و از یک روش بدون درد اطمینان حاصل می کند. بعد از جراحی ممکن است کمی ناراحتی ایجاد شود، اما با داروهای مسکن قابل کنترل است.

• آیا برای جراحی دندان عقل محدودیت سنی وجود دارد؟

پاسخ: جراحی دندان عقل را می توان در هر سنی انجام داد، اما اغلب در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی زمانی که ریشه ها به طور کامل رشد نکرده و احتمال عوارض کمتری وجود دارد، توصیه می شود.

• آیا می توانم بعد از جراحی دندان عقل به طور معمول غذا بخورم؟

پاسخ: توصیه می شود در چند روز اول پس از جراحی از رژیم غذایی نرم استفاده کنید. همانطور که بهبودی شما پیشرفت می کند، می توانید به تدریج غذاهای جامد را بر اساس سطح راحتی خود دوباره وارد کنید.

• چه زمانی می توانم بعد از جراحی دندان عقل فعالیت های عادی خود را از سر بگیرم؟

پاسخ: 24 ساعت اول پس از جراحی استراحت توصیه می شود. با احساس راحتی می توانید به تدریج فعالیت های منظم خود را از سر بگیرید، اما حداقل به مدت یک هفته از ورزش های شدید خودداری کنید.

پایان:

جراحی دندان عقل یک روش بسیار رایج برای رفع یا جلوگیری از مشکلات مربوط به آخرین مجموعه دندان‌های آسیاب نهفته شما است. می‌توانید غذای نرم بخورید و روز بعد از جراحی به فعالیت‌های منظم و روزانه بازگردید.

بهبودی پس از جراحی دندان عقل حدود سه روز طول می‌کشد، اما ممکن است تا یک هفته یا بیشتر طول بکشد. برای کمک به بهبودی و جلوگیری از عفونت، رعایت دستورالعمل‌های مراقبت در منزل که دندانپزشک به شما می‌دهد بسیار مهم است.