مقالات

معاینه روتین دندانپزشکی

اگر معاینه روتین دندانپزشکی انجام نشود، بیماری‌های دندانی که ممکن است تجربه شوند در درازمدت باعث ایجاد برخی بیماری‌ها در بدن می‌شوند. در این مقاله به سؤالات مربوط به بیماری‌های دهان و دندان از جمله نحوه معاینه روتین دندان، چکاپ روتین دندان چیست و چند بار باید به دندانپزشک مراجعه شود، به تفصیل پاسخ می‌دهیم. با مطالعه مقاله ما می‌توانید اطلاعاتی در مورد کنترل روتین دندان پیدا کنید.

حتی اگر هیچ گونه ناراحتی در دندان‌ها و لثه‌های خود احساس نمی‌کنید، باید هر شش ماه یک بار برای معاینات روتین به دندانپزشک مراجعه کنید. اما اگر ترمیم‌ دندان  موجود در دندان‌ها مشکل ایجاد می‌کند، در صورت وجود تحلیل لثه یا مشکلات مختلفی مانند شکستن و ترک خوردن پلاک‌ها، باید در اسرع وقت بدون انتظار برای کنترل معمول با دندانپزشک تماس بگیرید.

چکاپ روتین دندان چیست؟

سلامت دندان یک جنبه حیاتی از سلامت کلی است، اما اغلب نادیده گرفته می شود. این مقاله به روتین‌های دندانپزشکی می‌پردازد و اهمیت آنها را برجسته می‌کند و راهنمای جامعی برای حفظ سلامت دهان و دندان ارائه می دهد.

حتی اگر در بازه‌های زمانی معینی درد یا ناراحتی در دندان وجود نداشته باشد، مراجعه به دندانپزشک برای اهداف کنترلی، کنترل معمول دندانی نامیده می‌شود. دندانپزشکان ضمن تأکید بر اهمیت معاینات روتین دندانپزشکی، معاینات مداوم را توصیه می‌کنند.

هر فرد باید حداقل دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کند. زیرا لازم است سلامت دهان و دندان  بررسی شود. هنگامی که به پلی‌کلینیک سلامت دهان و دندان ما مراجعه می‌کنید، پس از ویزیت توسط دندانپزشک مرکز شما با جزئیات پی می‌برید که کدام روش‌های درمانی بر روی دندان‌های شما اعمال می‌شوند و کدام گزینه‌های درمانی مناسب وضعیت دندان‌های شماست.

مسواک زدن منظم برای سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. علاوه بر مسواک زدن، دندان‌ها را باید با نخ دندان تمیز کرد و از دهان‌شویه استفاده کرد. با انجام معاینات روتین دندانپزشکی می‌توانید از ناراحتی‌هایی که ممکن است در دهان و دندان‌هایتان قبل از شروع آنها ایجاد شود جلوگیری کنید یا می‌توانید مشکلات موجود دهان و دندان را قبل از پیشرفت و ایجاد مشکلات اساسی درمان کنید.

در طول معاینات معمول دندانپزشکی، دندانپزشکان ما سلامت عمومی دندان‌ها، ظاهر و تمیزی آنها را بررسی می‌کنند. معاینات معمول دندانپزشکی با تمیز کردن حرفه‌ای، معاینه و اشعه ایکس انجام می‌شود.

کنترل‌های معمول که در آن دهان، دندان‌ها و لثه‌ها به طور کامل بررسی می‌شوند، برای محافظت از سلامت دهان و همچنین برای از بین بردن شرایطی که هنوز ظاهر نشده‌اند؛ اما ممکن است در آینده باعث بیماری شوند، ضروری هستند.

 بیماران  ما به طور مرتب به کلینیک دندانپزشکی ما برای معاینه و تمیز کردن دندان‌ها در دوره‌های ۶ماهه مراجعه می‌کنند و توصیه می‌کنند که تمام دندان‌ها بررسی شوند. برای داشتن دهان، دندان‌ها و لثه‌های سالم، می‌توانید معاینات روتین را توسط پلی‌کلینیک سلامت دهان و دندان انجام دهید.

چرا معاینه روتین دندانپزشکی مهم است؟

چرا معاینه روتین دندانپزشکی مهم است؟

پلاک میکروبی دندانی مهم‌ترین عنصر زمینه‌ساز بیماری‌های دندانی مانند پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه، آبسه دندان و از دست دادن دندان است. پلاک که با تجمع بسیاری از باکتری‌ها و اسیدهای محصول باکتریایی در عرض چند روز سازماندهی می‌شود، منجر به بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان می‌شود.

حتی با مسواک زدن منظم و تمیز کردن رابط، پلاک می‌تواند در مناطقی که با برس لمس نمی‌شود جمع شود. پلاک نادیده گرفته راه را برای بیماری‌های دندانی هموار می‌کند. 6 ماه زمان کافی برای بروز بیماری لثه یا پوسیدگی دندان است.

پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه قبل از رسیدن به مراحل پیشرفته علائمی از خود نشان نمی‌دهند. درد اغلب زمانی رخ می‌دهد که التهاب شروع شود. زمانی که پوسیدگی اولیه بدون علامت باشد، با از دست دادن زمان کمتر و در صورت تشخیص زودهنگام بدون درد قابل درمان است. از دست دادن زمان در بیماری‌های دندانی هم آسایش و هم ضرر مالی را به دنبال خواهد داشت. به منظور محافظت از سلامت دهان و دندان خود، حتماً باید هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید که مرتباً شما را با اشعه ایکس یا عکس‌های داخل دهانی تحت نظر دارد.

معاینات روتین دندانپزشکی

معاینات روتین دندانپزشکی کودکان

پس از تکمیل رشد دندان‌های شیری، کودک باید به طور معمول هر شش ماه یک بار یا در فواصل زمانی توصیه شده توسط دندانپزشک به معاینه برده شود. در طی کنترل‌ها، عادات تغذیه‌ای کودکان مورد بررسی قرار می‌گیرد و توصیه‌های صحیح تغذیه‌ای ارائه می‌شود و اطلاعاتی در مورد نحوه اطمینان از بهداشت دهان و دندان داده می‌شود. هنگامی که کودک به سن مناسب رسید، از درمان‌های پیشگیرانه (فیشورسیلانت، فلوراید) استفاده می‌شود.

هر چند وقت یکبار باید برای داشتن معاینات روتین دندانپزشکی به دندانپزشک مراجعه کرد؟

مهم‌ترین شرط برای داشتن دندان و لثه سالم مراجعه منظم به دندانپزشک است. زیرا معاینه منظم دندانپزشکی مهم‌ترین عملی است که از بروز مشکلات جدی در آینده جلوگیری می‌کند. به این ترتیب می‌توانید در اولین دوره درمان‌های لازم را شروع کنید. معاینات روتین دندانپزشکی معمولاً باید هر 6 ماه یکبار انجام شود؛ بنابراین حتی اگر مشکلی ندارید، حتماً باید سالی دو بار به دندانپزشکی در تهرانپارس مراجعه کنید.

چه کسی باید برای معاینات روتین دندانپزشکی بیشتر به دندانپزشک  مراجعه کند؟

برخی از افراد باید بیش از دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنند. زیرا این افراد معمولاً بیمارانی هستند که سلامت دهان و دندان ضعیفی دارند و خطر ابتلا به بیماری لثه در آنها زیاد است.

گروه پرخطر به شرح زیر است:

  1. زنان حامله
  2. کسانی که مستعد پوسیدگی یا تشکیل پلاک هستند
  3. کسانی که دیابت دارند
  4. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  5. سیگاری‌ها
  6. کسانی که بیماری لثه دارند

نیازهای بهداشت دهان و دندان افراد و دفعات معاینات متفاوت است. به همین دلیل، همیشه باید با صحبت با دندانپزشک خود تصمیم بگیرید که چند بار باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. به این ترتیب سلامت دهان و دندان خود را به بهترین نحو حفظ خواهید کرد.

در معاینه دندانپزشک چه کارهایی انجام می‌شود؟

در معاینه دندانپزشک چه کارهایی انجام می‌شود؟

معاینات معمول دندانپزشکی به دلیل دنتوفوبیا، یعنی ترس، دائماً به تعویق می‌افتد؛ بنابراین، اول‌ازهمه، مهم است که دندانپزشکی را پیدا کنید که با او احساس راحتی کنید. پس از یافتن پزشک مناسب، باید معاینه دندانپزشکی را برای اهداف کنترلی انجام دهید.

در اولین ویزیت، دندانپزشک شما ابتدا می‌خواهد در مورد کل سابقه سلامتی شما بیاموزد. در مراجعات بعدی، اگر وضعیت سلامتی شما تغییر کرده باشد، برای شما مفید خواهد بود که به آنها بگویید. به این ترتیب کنترل‌ها و درمان‌های لازم به ایمن‌ترین شکل انجام خواهد شد. معاینات منظم دندان به تمیز و سالم ماندن دندان‌های شما برای مدت طولانی‌تری کمک می‌کند.

 مراحل انجام شده در معاینات روتین دندانپزشکی به شرح زیر است:

جرمگیری

معاینه دندان معمولاً شامل جرم‌گیری کامل دندان‌های شما توسط دندانپزشک شما می‌شود. با استفاده از وسایل مخصوص پلاک و جرم انباشته شده که می‌تواند باعث بیماری لثه، پوسیدگی، بوی بد دهان و سایر مشکلات زیر خط لثه شود پاک می‌شود. سپس دندانپزشک شما دندان‌های شما را جلا می‌دهد و تمیز کردن حرفه‌ای را نهایی می‌کند. مرحله جرم‌گیری حرفه‌ای برای سلامت دندان‌ها و لثه شما بسیار مهم است.

دندانپزشک شما دندان‌ها، لثه‌ها و دهان شما را به طور کامل معاینه می‌کند. اگر بیماری یا شرایطی وجود داشته باشد که نیاز به درمان داشته باشد، در این مرحله تشخیص داده می‌شود. هدف از معاینه حفاظت از سلامت دهان و دندان شما با تشخیص و درمان در اسرع وقت است.

اشعه ایکس

دندانپزشک؛ ممکن است با توجه به سن، بیماری و خطرات علائم، درخواست اشعه ایکس کند. از این طریق می‌توان مشکلات نامرئی را تشخیص داد. کیست، تومور و مشکلاتی مانند پوسیدگی بین دندان‌ها را می‌توان تشخیص داد. در صورت بارداری باید این موضوع را به دندانپزشک خود اطلاع دهید. زیرا در این حالت فقط در مواقع اضطراری می‌توان عکس‌برداری با اشعه ایکس انجام داد.

شرایطی که باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید

شرایطی که باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید

اگر مشکل سلامت دهان و دندان دائمی دارید، دندانپزشک شما ممکن است ویزیت‌های مکرر را توصیه کند. اگر دندان درد، ناراحتی یا احساس عجیبی دارید، حتماً باید به پزشک خود مراجعه کنید. شرایطی که باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید به شرح زیر است:

  1. درد فک و سردردهای مداوم
  2. دندان‌های شکسته یا شکسته
  3. خونریزی یا تورم لثه
  4. خر و پف و نفس‌نفس‌زدن در هنگام خواب
  5. حساسیت ناگهانی
  6. دندان از دست رفته
  7. دندان‌قروچه

روتین روزانه مراقبت از دندان

مسواک زدن صحیح

استفاده از نخ دندان

استفاده از دهانشویه

پرهیز از مواد غذایی مضر

نخ دندان کشیدن

روتین روزانه مراقبت از دندان

مسواک زدن صحیح

مسواک زدن سنگ بنای بهداشت دهان و دندان است. اما بهداشت دهان و دندان مسواک زدن به روش صحیح است. مسواک زدن مناسب شامل استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید، مسواک زدن با زاویه 45 درجه نسبت به لثه ها و استفاده از حرکات آرام و دایره‌ای است. مسواک زدن حداقل به مدت دو دقیقه، دو بار در روز، حائز اهمیت است، تا اطمینان حاصل شود که تمام سطوح دندان ها – سطوح خارجی، داخلی و جویدنی – کاملاً تمیز شده‌اند.

استفاده از نخ دندان

نخ دندان کشیدن بخشی جدایی ناپذیر از مراقبت از دندان است که اغلب نادیده گرفته می شود. پلاک و ذرات غذا را از بین دندان ها و زیر خط لثه، مناطقی که مسواک نمی‌تواند به آن‌ها برسد، پاک می‌کند. نخ دندان کشیدن روزانه به پیشگیری از بیماری لثه و پوسیدگی دندان کمک می‌کند. نکته کلیدی این است که ملایم باشید و از کشیدن محکم نخ دندان بین دندان ها خودداری کنید که می تواند به لثه آسیب برساند.

استفاده از دهانشویه

دهانشویه یک مکمل مفید به روال مراقبت از دندان است. این می تواند به مناطقی برسد که به راحتی با مسواک یا نخ دندان قابل دسترسی نیست و میزان پلاک و باکتری در دهان را کاهش می دهد. دهانشویه همچنین به خوشبو شدن نفس کمک می‌کند و می تواند محافظت بیشتری در برابر پوسیدگی دندان و بیماری لثه ایجاد کند. اما نباید به عنوان جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن استفاده شود.

پرهیز از غذاهای مضر

رژیم غذایی نقش بسزایی در سلامت دندان ها دارد. غذاهای شیرین و اسیدی می توانند مینای دندان را فرسایش دهند و منجر به پوسیدگی دندان شوند. غذاهای چسبنده و سفت می توانند به دندان ها و ترمیم‌های دندانی آسیب بزنند. مهم است که مصرف چنین مواد غذایی را محدود کنید و یک رژیم غذایی متعادل را برای سلامت دهان و دندان حفظ کنید. علاوه بر این، نوشیدن آب فراوان، به خصوص بعد از غذا، می تواند به شستن ذرات غذا کمک کند و خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

نتیجه

حفظ یک روال دندانی سالم برای سلامت کلی دهان ضروری است. مسواک زدن صحیح، نخ دندان کشیدن منظم، استفاده از دهانشویه و پرهیز از غذاهای مضر از اجزای اصلی این روال است. با پیروی از این مراحل ساده، می‌توانید مطمئن شوید که دندان ها و لثه‌های خود سالم و قوی باقی می‌مانند.

سوالات متداول روتین دندان 

توصیه می شود مسواک خود را هر سه تا چهار ماه یکبار یا در صورت ساییدگی مسواک زودتر تعویض کنید.

بله، نخ دندان کشیدن ضروری است زیرا پلاک و ذرات غذا را از مناطقی که مسواک شما نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند، پاک می‌کند.

خیر، دهانشویه باید در کنار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و نه جایگزین آن استفاده شود.

سعی کنید غذاهای شیرین، اسیدی، چسبناک و سفت را محدود کنید، زیرا می توانند به دندان‌های شما آسیب برسانند.

از مسواک نرم، خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید و به مدت دو دقیقه مسواک بزنید و تمام سطوح دندان‌هایتان را بپوشانید.

به‌طورقطع، بهداشت نامناسب دهان می تواند منجر به چندین مشکل سلامتی فراتر از پوسیدگی‌ها و بیماری‌های لثه شود. دهان دروازه‌ای برای ورود به بدن است و مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان می تواند تأثیرات گسترده‌ای بر سلامت کلی شما داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، بیماری لثه (پریودنتیت) با افزایش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت مرتبط است. باکتری‌های دهان می توانند وارد جریان خون شده و بر قسمت‌های مختلف بدن تأثیر بگذارند. علاوه بر این، سلامت ضعیف دهان می تواند منجر به عفونت‌های تنفسی شود، زیرا باکتری‌های دهان می توانند به ریه‌ها استنشاق شوند.

برخلاف برخی تصورات غلط، استفاده از خمیر دندان به دندان آسیب نمی‌رساند. در واقع خمیردندان برای حفظ سلامت دندان ضروری است. اکثر خمیردندان‌ها حاوی فلوراید هستند که مینای دندان را تقویت می‌کند و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. با این حال، مهم است که از مقدار مناسب استفاده کنید و از خمیر دندان خیلی ساینده استفاده نکنید، زیرا این کار می تواند مینای دندان را به‌مرورزمان از بین ببرد. برای کسانی که دندان‌های حساس یا شرایط خاص دندانی دارند، انواع مختلفی از خمیردندان‌ها برای رفع این مشکلات بدون ایجاد آسیب، فرموله شده‌اند.

بهداشت ضعیف دهان و دندان می تواند منجر به مشکلاتی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و عفونت‌های تنفسی به دلیل انتشار باکتری از دهان به سایر قسمت‌های بدن شود.

بله، فلوراید هنگامی که طبق دستورالعمل در خمیر دندان استفاده می شود در جلوگیری از پوسیدگی دندان ایمن و موثر است.

برخی از خمیردندان‌های ساینده می توانند باعث ایجاد حساسیت شوند. اگر دندان‌های حساسی دارید، بهتر است از خمیردندانی استفاده کنید که مخصوص دندان‌های حساس طراحی شده است.

به طور کلی توصیه می شود که هر شش ماه یک بار برای معاینه و تمیز کردن دندان به دندانپزشک مراجعه کنید، اما این ممکن است بر اساس نیازهای فردی سلامت دندان متفاوت باشد.

بله، بیماری لثه می تواند خطر بیماری قلبی را به دلیل التهاب و ورود باکتری به جریان خون افزایش دهد.

دکتر یسرا صفیعی

دکتر یسرا صفیعی سال ١٣٨٦ در رشته دندانپزشكي با رتبه برتر از دانشگاه شهيد بهشتي فارغ التحصيل شدم و به مدت ١٦ سال در اين زمينه در مطب شخصي و كلينيك هاي خصوصي و دولتي متعددی مشغول به خدمت به مردم عزيز بوده ام. من در طي اين سالها با شركت در دوره هاي تخصصي متعددي مانند ايمپلنت ، زيبايی ، ليزر و …. سطح علمي خود را بالا نگه داشته ام تا در كنار سالها تجربه بهترين درمان را به مراجعين عزيز هديه بدم و با توجه به تبحر در اكثر درمانهاي دندانپزشكي اين تضمين را به بيمارانم بدهم كه با توجه به شرايط بهترين درمان را دريافت مي‌كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

دکمه بازگشت به بالا