روکش تمام سرامیکی

329849328493

روکش دندان

درمان روکش دندان؛ دندان های شکسته و پوسیده را که دچار از دست دادن شدید بافت شده اند، با پیچاندن دور تا دور آنها محافظت و تقویت می کند.

درمان روکش دندان یک روش درمانی بسیار محبوب و موثر است که برای بازگرداندن و زیبایی ظاهری دندان آسیب دیده استفاده می شود. ونیرها را می توان روی دندان طبیعی ثابت کرد و همچنین به عنوان پروتز ثابت روی ایمپلنت استفاده کرد.

ونیرها اغلب دندان آسیب دیده را در امتداد سطوح قابل مشاهده آن می پوشانند و می پوشانند تا شکل و عملکرد اصلی دندان را بازیابی کنند. هدف اصلی روکش تقویت دندان و بهبود زیبایی دندان است.

انواع روکش دندان

بسیاری از انواع مختلف روکش دندان سالهاست که در دندانپزشکی استفاده می شود. پوشش در فرآیند؛ آنها به چند روش مختلف طبقه بندی می شوند، مانند عملکرد، اندازه، مواد مورد استفاده و نوع اتصال.

بسته به نوع و اندازه عیب دندان، دندانپزشک شما نیز متناسب با خواسته ها و انتظارات شما مناسب ترین نوع روکش را انتخاب می کند.

خصوصیات زیبایی و مکانیکی ماده انتخابی مهمترین عوامل تعیین کننده انتخاب در هنگام تهیه پروتز است و عموماً برای تهیه آن از مواد زیر استفاده می شود:

پوشش فلزی

دندان های روکش فلزی

پوشش های تمام فلزی معمولاً از آلیاژهای طلا، تیتانیوم، فولاد یا نیکل کروم تولید می شوند. از آنجایی که ظاهر آن زیبایی شناختی ندارد، عموماً در نواحی نامرئی یعنی در ناحیه مولر استفاده می شود. خواص اصلی روکش فلزی به خصوص دوام و پایداری طولانی مدت است. علاوه بر این، روکش های فلزی مقرون به صرفه ترین نوع پوشش هستند.

روکش سرامیکی

دندانه های سرامیکی با پشتیبانی از فلز

روکش های سرامیکی عمدتاً از ذوب پرسلن بر روی یک زیرساخت فلزی به دست می آیند. پرسلن ذوب شده روی آن می تواند نه تنها سطح جلوی دندان، بلکه تمام سطوح قابل مشاهده را نیز بپوشاند.

پوشش کامل سرامیکی (زیرکونیوم).

روکش های تمام سرامیکی با استفاده از موادی مانند زیرکونیا، فلدسپات، شیشه یا سرامیک آلومینا تهیه می شوند. روکش دندان زیرکونیوم یا Emax که معمولاً در جامعه شناخته می شود. پوشش های بدون فلز از آنجایی که این نوع روکش ها از سرامیک ساخته می شوند، عبور نور بسیار نزدیک به دندان های طبیعی است و به همین دلیل اغلب در درمان های روکشی که به طور کلی روی دندان های جلو اعمال می شود، ترجیح داده می شوند.

از آنجایی که پوشش‌های سرامیکی به اندازه فلز در برابر شکستگی مقاوم نیستند، این پوشش‌ها معمولاً باید ضخیم‌تر تهیه شوند. به همین دلیل، دندان باید کمی بیشتر ساییده شود تا فضای کافی برای پوشش کامل سرامیکی ایجاد شود.

روکش دندان موقت (اکریلیک / کامپوزیت)

دندان های روکش موقت؛ از پلاستیک، کامپوزیت دندان یا اکریلیک ساخته شده است. اگرچه در گذشته اغلب از آنها به عنوان دندان ژاکت استفاده می شد، اما امروزه دیگر به عنوان پروتز دائمی استفاده نمی شود. با این حال، هنوز هم اغلب برای درمان پوشش موقت کوتاه مدت استفاده می شود.

هنگام انتخاب از بین انواع پوشش از کدام ماده استفاده می شود. بستگی به این دارد که کدام دندان پوشانده شود، چه مقدار استرس و بار روی پوشش وارد می شود و ظاهر زیبایی که می خواهید. شما می توانید با مشورت پزشک خود تصمیم بگیرید که از کدام ماده استفاده کنید.

دندانپزشک شما عملکرد عصب دندانی را با استفاده از اسپری سرد روی دندان شما آزمایش می کند. اگر بیمار “درد سرد” را در دندان احساس کند، عصب دندان سالم است. از آنجایی که معاینه اشعه ایکس همیشه شامل مقدار مشخصی از اشعه است، این تنها در شرایط استثنایی انجام می شود. در این ملاقات، دندانپزشک انواع روکش هایی را که برای نیازهای شما مناسب هستند و مناسب نیستند توضیح می دهد و با هم به شما امکان انتخاب می دهد. بسیار مهم است که دندانپزشک شما انتظارات و خواسته های شما را در این ملاقات درک کند.

روکش های سرامیکی یا با سایر نام های فول سرامیک، فول پرسلن/سرامیک، پوشش امپرس شناخته میشوند.

می توان برای حمایت از دندان هایی که مواد و استحکام خود را از دست داده اند، برای پر کردن شکاف های ناشی از دلایل مختلف، برای از بین بردن آسیب هایی مانند شکستگی یا ترک خوردن، ترجیح داد.

انتقال نور بسیار بالاست. می تواند امکان انتخاب در سطح انتقال نور و رنگ لایه ها را فراهم کند. به این ترتیب می تواند نزدیک ترین و زیباترین نتیجه را به دندان های طبیعی بدهد. این یکی از برنامه هایی است که با هماهنگی رنگی که ارائه می دهد، به نگرانی های زیبایی شناختی بهترین پاسخ را می دهد.

روکش سرامیکی دندان اغلب روی دندان های جلویی ترجیح داده می شود. زمانی که دندان های جلو به دلایل مختلف نیاز به پوشاندن دارند، می توان از روکش سرامیکی استفاده کرد. با این حال، اگر بیمار دارای دندان های از دست رفته باشد، سرامیک ممکن است ترجیح داده نشود زیرا استحکام کافی برای عمل به عنوان یک بریج را ندارد. روکش امپرس/سرامیکی بهبود یافته را می توان روی دندان های آسیاب استفاده کرد، اگرچه به همین دلیل برای استفاده در دندان های خلفی مناسب نیست.

برخلاف روکش زیرکونیومی دندان، هیچ ماده زیرساختی در پوشش سرامیکی وجود ندارد. از تقویت چینی که تنها ماده است به دست می آید. این استحکام با چیدن شیشه سرامیک روی پرسلن با فشار بالا حاصل می شود. اینکه آیا روکش سرامیکی روی دندان‌های آسیاب استفاده خواهد شد یا خیر را می‌توان با توجه به ساختار فک بیمار، عادات پارافانکشنال و فاکتورهای آنالیز جویدن که توسط دندانپزشک ارزیابی می‌شود، تعیین کرد.

از آنجایی که روکش‌های سرامیکی دندان با روش‌های مکانیکی و شیمیایی به دندان می‌چسبند، می‌تواند نتایج قوی‌تری در مقایسه با روکش‌های پرسلن با پایه فلزی داشته باشد.

5843859483954

دندان های روکش شده سرامیکی برای چه کسانی مناسب است؟

برای بیمارانی که می‌خواهند دندان‌هایشان با نگرانی‌های زیبایی سازگاری بیشتری داشته باشد، می‌توان از روکش سرامیکی استفاده کرد.

پوشش سرامیکی ممکن است برای بیماران با ناسازگاری بین اندازه دندان‌هایشان ترجیح داده شود.

زمانی که روش‌های دیگر برای اصلاح دندان‌ها با فاصله بین آنها مناسب نباشد، می‌توان روکش سرامیکی را اعمال کرد.

از روکش سرامیکی می توان برای بازیابی ظاهر طبیعی دندان بیمارانی که دندان هایشان به دلایل مختلف ساییده شده است استفاده کرد.

پوشش سرامیکی را می توان برای بیمارانی ترجیح داد که می خواهند رنگ دندان های خود را زیباتر و با یکدیگر سازگار کنند.بار در سال به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: کامپوزیت دندان در تهرانپارس

درد روکش سرامیکی دندان چقدر طول می کشد؟

از آنجایی که لایه محافظ مینای دندان در روکش‌های تازه ساخته شده فرسایش می‌یابد، ایجاد حساسیت قابل مشاهده است و با مسکن‌های ساده تسکین می‌یابد. این درد به مرور زمان با بهبودی ماده از بین می رود. اگر دردی وجود داشته باشد که بیش از 21 روز طول بکشد یا در شب افزایش یابد، ممکن است مشکلی در دندان زیر روکش ایجاد شده باشد.

پیش درمان دندان

تحت بی حسی موضعی، دندانپزشک مینای دندان را تا زمانی که مناسب ترین سطح تماس را برای روکش فراهم کند، فرسایش می دهد. دندان ها با آب خنک می شوند تا حرارت اصطکاک کاهش یابد و از سوختن دندان جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: افزایش طول تاج دندانی

گرفتن اندازه دندان

پس از اینکه دندانپزشک به دندان ها شکل داد، دندان های شما را اندازه می گیرد و مدلی به دست می آورد که آزمایشگاه می تواند دندان شما را بر اساس آن آماده کند. علاوه بر این، قالب های دندانی شما را با یک موم یا یک ماده پایه مخصوص می گیرد تا رابطه بین دندان های پایین و بالایی شما را درک کند. لابراتوار پوشش جدید شما را مطابق با این مدل و برداشت آماده می کند.

در طول آماده سازی دندان های شما در آزمایشگاه، دندانپزشک یک روکش موقت تهیه می کند و آن را به دندان های شما می چسباند تا از دندان های شما در برابر تغییرات حرارتی محافظت کند. مجددا در این نوبت، رنگ دندان مناسب را به همراه دندانپزشک خود انتخاب خواهید کرد.

قرار دادن دندان ها

پس از آماده شدن دندان های شما در آزمایشگاه، دندانپزشک دندان های موقت را خارج کرده و دندان های دائمی را وارد می کند و بررسی های لازم را انجام می دهد. در این نوبت می توانید رنگ و فرم دندان های خود را به طور دقیق بررسی کنید. پس از انجام اصلاحات لازم، دندانپزشک شما روکش را با مواد چسبنده دائمی به دندان های شما می چسباند و انتظار نمی رود دوباره کنده شود.

مشکلات روکش دندان

ترمیم هایی که به خوبی ساخته شده و استفاده می شوند و به خوبی نگهداری می شوند، عموماً می توانند سال ها بدون هیچ مشکلی مورد استفاده قرار گیرند. اما اگر از شایع ترین مشکلات روکش در بین جامعه صحبت کنیم، اولین مورد از بین رفتن هارمونی روکش و لثه به مرور زمان است.

اصولاً روکش ها با غذا، نوشیدنی از بین نمی روند و به اصطلاح فرسوده نمی شوند. با این حال، افراد پیر می شوند، لثه ها و ساختار دهان با گذشت زمان تغییر می کند، دندان ها پوسیده می شوند و به دلیل سایر مشکلات دندانی مشابه، هماهنگی پوشش های دهان مختل می شود.

علاوه بر این، دندان های روکش شده به دلیل آسیب بافتی بیش از حد به طور کلی پوشیده شده و در نتیجه ضعیف هستند. به خصوص از آنجایی که دندان های درمان شده با کانال ریشه نمی توانند تغذیه شوند، آب خود را از دست می دهند و به مرور زمان خشک می شوند. دندان ها در این روش به ندرت می توانند از خط لثه بشکنند.

در مواردی که روکش به درستی تطبیق داده نشده و ارتفاع آن تنظیم نشده باشد یا در افرادی که عادت دندان قروچه دارند، چینی روی ونیرهای چینی ممکن است بشکند. پوشش های سرامیکی کامل ممکن است در چنین مواردی بشکنند.

عمر روکش دندان

دوام تاج ها و پل ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. مواد استفاده شده و کیفیت پروتز تهیه شده نقش مهمی در طول عمر ترمیم دارد. در عین حال، وضعیت فعلی دندان، عادات بدی مانند گاز گرفتن، دندان قروچه یا مداد خوردن، شرایط حفره های موجود، بهداشت دهان و دندان و تغییرات احتمالی در دندان های پوشیده شده یا ترمیم روی دندان های تکیه گاه می تواند گسترش یابد یا این مدت را کوتاه کند.

یک ترمیم ثابت آماده باید حداقل به مدت پنج سال و از همه بهتر تا آخر عمر در دهان باقی بماند. با این حال، یک پروتز روکش ساخته شده، ماشینکاری و استفاده شده درجه یک را می توان برای نزدیک به دو دهه استفاده کرد.در پایان این فرآیند، پروتز تاج باید جایگزین شود و دندان از آسیب بیشتر محافظت شود، این امر به ویژه به همکاری شما به عنوان یک بیمار و مراقبت از دندانپزشک بستگی دارد.

دکمه بازگشت به بالا