مقالاتدرمان ریشه

مراقبت های بعد از درمان کانال ریشه: یک راهنمای کامل

کانال ریشه یک روش دندانپزشکی موثر و نسبتا رایج است که یک دندان عفونی را نجات می دهد. اگرچه هیچ کس نمی خواهد بشنود که آنها نیاز به درمان کانال ریشه دارند، این روش معمولا بهترین راه برای پایان دادن به دندان درد فلج کننده و سایر عوارض ناشی از یک دندان عفونی است. علاوه بر این، کانال های ریشه روشی ساده می باشد.

مقداری درد و ناراحتی طبیعی است و در طی روزهای بعد از عمل ریشه شما قابل انتظار است. همانطور که گفته شد، راه هایی برای به حداقل رساندن درد و بهبود بهبود وجود دارد. علاوه بر این، انجام مراقبت های پس از کانال ریشه برای اطمینان از بهبود موفقیت آمیز و بهبود عملکرد دهان ضروری است.

در زیر، راهنمای کمک به مراقبت از سلامت دهان و دندان پس از انجام کانال ریشه ارائه کرده ایم:

بلافاصله بعد از کانال ریشه شما

بیهوشی چندین ساعت طول می کشد، بنابراین پس از قرار ملاقات همچنان احساس بی حسی خواهید داشت. به همین دلیل، بسیار مهم است که تا زمانی که احساس در دهان خود پیدا نکنید، چیزی نخورید یا ننوشید. در غیر این صورت، ممکن است قسمتی از دهانتان را که هنوز آرام‌بخش است بدون اینکه متوجه شوید گاز بگیرید، بسوزید یا زخمی کنید. علاوه بر این، ممکن است به اشتباه دندان درمان شده را گاز بگیرید و به آن آسیب بزنید.

هنگامی که بیهوشی از بین رفت، می توانید دوباره شروع به خوردن کنید. اطمینان حاصل کنید که سمت دهان خود را در مقابل جایی که کانال ریشه خود داشتید بجوید تا به دندان درمان شده آسیب نرسانید. با احتیاط غذا بخورید و سعی کنید تا حد امکان کمتر بجوید. از آنجایی که دهان شما در حال حاضر متورم و حساس شده است، مهم است که از خوردن غذاهایی که ممکن است باعث تحریک بیشتر آن شود اجتناب کنید، اگر در رابطه با بیهوشی در هین درمان برایتان سوال ایجاد شده است، به مقاله ی دندانپزشکی با بیهوشی مراجعه کنید.

بهترین غذاها برای مصرف بلافاصله بعد از جراحی ریشه، اسموتی میوه، ماست و غلات نرم هستند.

در چند روز آینده

این چند روز اول برای بهبود موفقیت آمیز بسیار مهم است. شما می خواهید از ایجاد هر گونه آسیبی جلوگیری کنید و سعی کنید درد را به حداقل برسانید. همانطور که گفته شد، درد، ناراحتی و حتی یک درد مبهم پس از عمل کانال ریشه کاملا طبیعی است.

غذا خوردن

در روزهای بعد از عمل ریشه، باید مراقب باشید که دهانتان تحریک یا آسیب نبیند. پس از کانال ریشه، دهان شما متورم و حساس است. هدف این است که تورم را در سریع ترین زمان ممکن کاهش دهید و اجازه دهید دهان شما بهبود یابد. بنابراین، باید به جویدن سمتی از دهان خود که کانال ریشه ندارد ادامه دهید. باید به دندان درمان شده و ناحیه آسیب دیده زمان بدهید تا بهبود یابد.

همچنین مهم است که وعده های غذایی خود را با دقت انتخاب کنید. برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند در طول دوران نقاهت به دهان شما آسیب برسانند و باعث عوارض بیشتر و درد بیشتر شوند. این اصول راهنما را در روزهای پس از جراحی ریشه خود دنبال کنید:

پس از درمان ریشه، فقط باید از غذاهای نرم استفاده کنید. غذایی را انتخاب کنید که خوردن آن آسان باشد و نیازی به جویدن زیاد نداشته باشد.
از هر چیزی که بیش از حد گرم یا سرد است اجتناب کنید. در عوض، غذاها و نوشیدنی هایی را انتخاب کنید که دمای آنها ملایم باشد. لثه‌ها و دندان‌های شما ممکن است نسبت به دمای شدید حساس باشند و منجر به درد و ناراحتی شوند.
از خوردن غذاهای جویدنی یا چسبنده خودداری کنید، زیرا می توانند پر کردن موقت یا تاج آن را خارج کنند. آدامس نجوید.
از خوردن غذاها و مواد سفت مانند سیب، یخ، آب نبات و هویج خودداری کنید. اینها می توانند به دندان درمان شده آسیب برسانند.
از غذاهای تند پرهیز کنید، زیرا می توانند نواحی حساس را نیز تحریک کنند.
الکل ننوشید، زیرا می تواند خونریزی را افزایش دهد.
اگر هنوز در مورد آنچه می توانید بخورید مطمئن نیستید، در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد:

برای صبحانه، تخم مرغ، ماست یا اسموتی را در نظر بگیرید.
میوه رسیده، کنسرو شده، پخته شده یا نرم یک میان وعده عالی است.
سبزیجات پوره شده و نان گوشت برای شام مناسب هستند.
پاستا و رشته فرنگی یکی دیگر از گزینه های شام هستند.
سبزیجات یا سبزیجات پخته شده را در یک سوپ ولرم مخلوط کنید.
شربت یا ماست منجمد برای دسر.

بهداشت دهان

هنگام بهبودی از کانال ریشه، بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. در حالی که مراقبت از دندان ها همیشه مهم است، پیشگیری از عفونت به ویژه در حال حاضر ضروری است. مطمئن شوید که ناحیه آسیب دیده را به آرامی مسواک زده و نخ دندان بکشید. نخ دندان را در اطراف دندان درمان شده نکشید. می توانید پر کردن موقت را از جای خود خارج کنید. استفاده از دهانشویه را نیز افزایش دهید.

مدیریت درد

مدیریت درد در روزهای پس از کانال ریشه ضروری است. طبیعی است و انتظار می رود که برای چند روز احساس ناراحتی کنید، به خصوص هنگام غذا خوردن. درد مبهم دلیلی برای هشدار نیست. این احساسات ناخوشایند ممکن است چند روز طول بکشد، اما گاهی تا چند هفته ادامه خواهند داشت.

باید داروهای ضد التهاب و مسکن برای شما تجویز می شد که باید طبق دستور مصرف کنید. اگر عفونت به خارج از ریشه دندان گسترش یابد، ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز شده باشد.

همچنین می توانید برای کاهش درد و تورم آن را با آب نمک ولرم بشویید. به سادگی یک قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید و سپس بشویید، بچرخانید و تف کنید. این کار را تا سه بار در روز انجام دهید.

مراقبت های طولانی مدت پس از یک کانال ریشه

قرار ملاقات دوم بعد از عمل اولیه کانال ریشه شما تعیین می شود. پس از بهبودی دهان، پرکردگی موقت برداشته می شود و کانال ریشه برای همیشه پر و مهر و موم می شود. سپس از یک پرکننده یا تاج دائمی برای تکمیل استفاده می شود

منبع: https://www.bloorwestsmiles.com/

دکتر یسرا صفیعی

دکتر یسرا صفیعی سال ١٣٨٦ در رشته دندانپزشكي با رتبه برتر از دانشگاه شهيد بهشتي فارغ التحصيل شدم و به مدت ١٦ سال در اين زمينه در مطب شخصي و كلينيك هاي خصوصي و دولتي متعددی مشغول به خدمت به مردم عزيز بوده ام. من در طي اين سالها با شركت در دوره هاي تخصصي متعددي مانند ايمپلنت ، زيبايی ، ليزر و …. سطح علمي خود را بالا نگه داشته ام تا در كنار سالها تجربه بهترين درمان را به مراجعين عزيز هديه بدم و با توجه به تبحر در اكثر درمانهاي دندانپزشكي اين تضمين را به بيمارانم بدهم كه با توجه به شرايط بهترين درمان را دريافت مي‌كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

دکمه بازگشت به بالا