مقالاتترمیم و زیبایی

روش های درمان دندان درد در دندانپزشکی

یکی از این مشکلات سلامتی که ما را ناراحت می کند، دندان درد است. دندان ها نه تنها آسیب می بینند، بلکه برای درمان نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارند. وقتی شما از ما می‌پرسید که با دندان درد چه باید کرد، بیمار نمی‌تواند دندان درد را خودش درمان کند. درمان سریع دندان درد بسیار مهم است. برای مطالعه عصب کشی بدون درد به مقاله ی مذکور مراجعه کنید.

آیا درمان دندان درد در خانه امکان پذیر است؟

کارهایی که می توانید در خانه برای دندان درد خود انجام دهید، محدود است. با این حال، اولین کاری که می توانید انجام دهید، مسواک زدن ناحیه تحت درد است. میخک را می توانید بجوید. می توان داروهای مسکن مصرف کرد. همه این موارد باعث کاهش درد تا زمان مراجعه به پزشک می شود.

مراجعه به دندانپزشک در اسرع وقت بهترین حرکتی خواهد بود که میتوانید انجام دهید. تسکین دندان درد فقط در خانه با مسکن امکان پذیر است. در مواردی که دندان درد که با دارو برطرف نمی شود، عفونت رخ داده است. در این شرایط باید به دندانپزشک بروید تا آنتی بیوتیک تجویز کند. چون داروخانه ها دیگر بدون نسخه آنتی بیوتیک نمی دهند. به هر حال، اگر دندان درد داشتید و به پزشک مراجعه کردید، احتمالاً به درمان ریشه یا کشیدن دندان نیاز خواهید داشت.

آیا دندان درد با درمان ریشه از بین می رود؟

دندان درد با عفونت اعصاب داخل دندان شروع می شود. این بافت که به آن پالپ دندان می گوییم بسیار حساس است. حتی زمانی که پوسیدگی دندان به عصب نزدیک می شود، با دندان درد علائم خود را نشان می دهد. این درد که ابتدا با حساسیت به سرما و گرما شروع می شود، به مرور زمان به درد تبدیل می شود که از بین نمی رود. برای مطالعه در مورد کانال ریشه بر روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

با توجه به این شرایط اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک دندانپزشک خوب پیدا کنید. دندانپزشکان گاهی اوقات می‌خواهند دندان‌ دردناک را به طور دائمی درمان کنند، گاهی اوقات بلافاصله این دندان را می کشند. این ممکن است به رویکرد پزشک مربوط باشد. وقتی می گویید دندان شما کشیده می شود، باید ارزیابی کنید که آیا این دندان واقعاً آنقدر بد است که کشیده شود یا خیر.

قیمت درمان ریشه

اگر قسمتی از دندان شکسته باشد، کشیدن آن اجتناب ناپذیر است. اما اگر دندان فقط پوسیدگی کوچکی داشته باشد، انجام درمان ریشه و نجات آن منطقی است. دندانپزشک دكتر يسرا صفيعي  گفت: درمان ریشه یک درمان پرهزینه است که نیاز به مواد، تلاش و صبر زیادی دارد و برخی از پزشکان با این تصور که بیمار توان پرداخت این هزینه را ندارد پیشنهاد کشیدن دندان را می دهند. دكتر يسرا صفيعي توضیح می دهد که قبل از کشیدن دندان باید احتیاط کرد، اگر در کلینیک ما دندانی قابل نجات دادن است و ما بدون در نظر گرفتن هزینه این موضوع را به بیمار اطلاع می دهیم.

«به نظر من این یک رویکرد اشتباه پزشک است که بیمار را در مورد درمان آگاه نمی کند زیرا قیمت آن روش درمانی بالا است.

درمان دندان درد با کشیدن دندان

هر دندانی را نمی توان کشید. همانطور که در بالا توضیح دادیم، ممکن است بتوان دندان را نجات داد. اگر دندان بیش از حد فرسوده است که نمی توان آن را با درمان ریشه درمان کرد و نمی توان آن را در دهان نگه داشت، کشیدن دندان ضروری است. یکی دیگر از عواملی که نیاز به کشیدن دندان دارد، بیماری لثه است. با التهاب لثه و تغییر شکل استخوان فک، حجم استخوان کاهش می یابد و دندان شروع به تکان خوردن می کند. در این صورت چاره دیگری جز کشیدن دندان وجود ندارد.

اگر دندان درد همراه با آبسه باشد و دندان درد ناشی از التهاب در استخوان فک باشد، کشیدن دندان توصیه نمی شود. حتی اگر در این حالت دندان کشیده شود، درد و عفونت پس از کشیدن دندان ادامه پیدا می کند.

در صورت وجود درد در پالپ ، مصرف دارو باعث تسکین دندان درد می شود. برای التهاب استخوان فک باید از قرص یا تزریق آنتی بیوتیک استفاده کرد. پس از کنترل عفونت، کشیدن دندان بدون درد و بدون مشکل انجام می شود. پس از مصرف آنتی بیوتیک، ناحیه دندان کشیده شده بدون هیچ مشکلی بهبود می یابد.

بیایید به دنبال پاسخی برای این سوال باشیم که بعد از کشیدن دندان برای آن ناحیه چه کاری باید انجام دهیم. البته اولویت حفظ دندان طبیعی خود بیمار است. در مورد دندان کشیده شده باید کاری انجام داد. استفاده از پل دندانی و ایمپلنت رایج ترین روش برای جایگزینی دندان از دست رفته است، برای اطلاع بیشتر در مورد درمان ایمپلنت دندان به مقاله زیر مراجعه کنید.

ایمپلنت برای دندان کشیده شده

اگر وضعیت دندان به قدری بد باشد که با درمان ریشه قابل ترمیم نباشد، آن را کشیده و با کاشت دندان آن را جایگزین می کنند. کاشت سریع دندان در این فرآیند اهمیت پیدا می کند. اگرچه بیماران در درجه اول به قیمت درمان ایمپلنت علاقه دارند، اما اولویت در واقع کاشت است. استانداردها، تخصص و تجربه کلینیکی که این عمل را انجام می دهد مهم است. با این حال، در این فرآیند، بیماران بیشتر درگیر این سوال هستند که کدام برند ایمپلنت و قیمت ایمپلنت چقدر است. با این حال، موضوع اصلی تجربه و استانداردهای بالینی پزشک در کاشت دندان است.