کشیدن دندان

49302049302

کشیدن دندان زمانی است که دندانپزشک دندانی را از دهان شما خارج می کند. این معمولا برای نوجوانانی که نمی توانند آخرین دندان شیری خود را از دست بدهند یا بزرگسالانی که نیاز به بیرون آوردن دندان عقل خود دارند انجام می شود، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز به کشیدن دندان وجود داشته باشد.

دلایل و عوارض کشیدن دندان چیست؟

کشیدن دندان، برداشتن دندان از حفره‌اش در استخوان است. این روش رایج دندانپزشکی هر روز توسط دندانپزشکان در همه جا انجام می شود تا به تسکین درد بیماران، کمک به داشتن دهانی سالم و موارد دیگر کمک کند.

بیشتر بخوانید: مراحل ایمپلنت دندان چگونه است؟

نشانه هایی که نیاز به کشیدن دندان دارید

برخی از علائم هشداردهنده وجود دارد که ممکن است هنگام نیاز به کشیدن دندان متوجه آنها شوید. این می تواند: مشکل در خوردن یا صحبت کردن، درد یا سفتی فک، مشکل در باز کردن دهان و حساس شدن لثه ها باشد. این موارد همچنین می توانند نشانه هایی باشند که مشکل دیگری وجود دارد، به همین دلیل ضروری است که در صورت مشاهده مشکل به دندانپزشک مراجعه کنید.

چرا کشیدن دندان انجام می شود

بیماران به دلایل مختلف نیاز به کشیدن دندان دارند. در بیشتر موارد، این کودکان و نوجوانان کوچک‌تر هستند که نتوانسته‌اند تمام دندان‌های شیری خود را به تنهایی از دست بدهند. با این حال، بزرگسالان نیز ممکن است نیاز به کشیدن دندان پیدا کنند. این می تواند به دلیل:

شلوغ شدن دندان ها

شلوغی دندان زمانی است که اندازه فک با اندازه دندان ها مطابقت ندارد. این می تواند باعث ازدحام بیش از حد، جلوگیری از وارد شدن صحیح دندان های دیگر، تاثیر بر بایت شما و موارد دیگر شود. دندان های شلوغ را می توان با مراقبت های ارتودنسی اصلاح کرد، اما گاهی اوقات برداشتن دندان بهترین برنامه درمانی است.

دندان عقل نیز می تواند باعث شلوغی دندان شود. از آنجایی که دندان عقل معمولاً در اواخر زندگی رویش می‌کند، می‌تواند دندان‌ها را جابجا کند و باعث مشکلات بایت و هم‌ترازی شود. برداشتن دندان عقل می تواند به محافظت از هر گونه مراقبت ارتودنسی که داشته اید کمک کند و از درد در آینده جلوگیری کند.

عفونت

اگر دندان تسلیم پوسیدگی شده باشد، ممکن است کشیدن دندان انجام شود. هنگامی که آسیب ناشی از پوسیدگی دندان بر مرکز دندان که رگ‌های خونی و اعصاب است، یعنی پالپ تأثیر بگذارد، می‌تواند باعث عفونت شود. در بسیاری از موارد می‌توان این عارضه را با درمان ریشه و آنتی‌بیوتیک‌ها بهبود بخشید، با این حال گاهی اوقات برای جلوگیری از گسترش عفونت، کشیدن آن ضروری است.

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، بیرون کشیدن دندان نیز ممکن است مورد نیاز باشد. اگر دندانی دارید که خطر عفونت را نشان می دهد، دکتر وارلی ممکن است توصیه کند که دندان را ادامه دهید و کشیده شود.

دلایل کشیدن دندان

اگرچه قرار بود دندان‌های دائمی مادام‌العمر باقی بمانند، اما دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. یک دلیل بسیار رایج شامل دندانی است که به دلیل ضربه یا پوسیدگی به شدت آسیب دیده است و قابل ترمیم نیست. دلایل دیگر عبارتند از:

گاهی اوقات دندانپزشکان دندان ها را می کشند تا دهان را برای ارتودنسی آماده کنند. هدف از ارتودنسی تراز کردن صحیح دندان ها است که اگر دندان های شما برای دهان شما بزرگ باشد ممکن است امکان پذیر نباشد. به همین ترتیب، اگر دندانی نتواند از لثه بشکند زیرا جایی در دهان برای آن وجود ندارد، دندانپزشک شما کشیدن آن را توصیه می کند.

بیشتر بخوانید: دندانپزشکی اطفال در تهرانپارس

عفونت. اگر پوسیدگی یا آسیب دندان به پالپ گسترش یابد مرکز دندان حاوی اعصاب و رگ‌های خونی است باکتری‌های موجود در دهان می‌توانند وارد پالپ شوند و منجر به عفونت شوند. اغلب می توان این مشکل را با درمان ریشه  RCT) اصلاح کرد، اما اگر عفونت آنقدر شدید باشد که آنتی بیوتیک یا RCT آن را درمان نکند، ممکن است برای جلوگیری از گسترش عفونت نیاز به استخراج باشد.

خطر عفونت اگر سیستم ایمنی شما به خطر بیفتد (به عنوان مثال، اگر شیمی درمانی دریافت می کنید یا در حال پیوند عضو هستید)، حتی خطر عفونت در یک دندان خاص ممکن است دلیل کافی برای کشیدن دندان باشد.

بیماری پریودنتال (لثه). اگر بیماری پریودنتال – عفونت بافت‌ها و استخوان‌هایی که دندان‌ها را احاطه کرده و حمایت می‌کنند – باعث لق شدن دندان‌ها شده باشد، ممکن است نیاز به کشیدن دندان یا دندان‌ها باشد.

دندانپزشکان و جراحان دهان (دندانپزشکان با آموزش ویژه برای انجام جراحی) کشیدن دندان را انجام می دهند. قبل از کشیدن دندان، دندانپزشک به شما یک بی حس کننده موضعی تزریق می کند تا ناحیه ای که دندان در آن کشیده می شود بی حس شود. در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است از یک بیهوشی عمومی قوی استفاده کند. این کار از درد در سراسر بدن شما جلوگیری می کند و باعث می شود تا در طول این روش بخوابید.

اگر دندان نهفته باشد، دندانپزشک لثه و بافت استخوانی را که روی دندان را پوشانده است جدا می کند و سپس با استفاده از فورسپس، دندان را گرفته و به آرامی آن را به جلو و عقب تکان می دهد تا از استخوان فک و رباط هایی که آن را در جای خود نگه می دارند، شل شود. گاهی اوقات، دندانی که به سختی کشیده می شود را باید تکه تکه کرد.

هنگامی که دندان کشیده شد، معمولاً لخته خون در حفره ایجاد می شود. دندانپزشک یک  گاز را در سوکت قرار

می دهد و از شما می خواهد که آن را گاز بگیرید تا خونریزی را متوقف کنید. گاهی اوقات دندانپزشک برای بستن لبه های لثه روی محل کشیدن، چند بخیه میزند.

گاهی اوقات، لخته خون در حفره شکسته می شود و استخوان در حفره ظاهر می شود. این یک وضعیت دردناک است که به آن حفره خشک می گویند. اگر این اتفاق بیفتد، دندانپزشک شما احتمالاً یک پانسمان آرام بخش را برای چند روز روی سوکت قرار می دهد تا از آن به عنوان یک لخته جدید محافظت کند.

قبل از کشیدن دندان چه چیزی به دندانپزشک خود بگویید؟

اگرچه کشیدن دندان معمولاً بسیار ایمن است، اما این روش می تواند باکتری های مضر را به جریان خون راه دهد. بافت لثه نیز در معرض خطر عفونت است. اگر شرایطی دارید که شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت شدید قرار می دهد، ممکن است لازم باشد قبل و بعد از کشیدن آنتی بیوتیک مصرف کنید. قبل از کشیدن دندان، به دندانپزشک خود تاریخچه پزشکی کامل، داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید و اگر یکی از موارد زیر را دارید اطلاع دهید (توجه داشته باشید که این لیست کامل نیست):

1. دریچه های قلب آسیب دیده یا ساخته دست بشر
  2. نقص مادرزادی قلب
  3. اختلال در سیستم ایمنی
  4. بیماری کبد (سیروز)
  5. مفصل مصنوعی، مانند تعویض مفصل ران
  6. سابقه اندوکاردیت باکتریایی

بعد از کشیدن دندان

پس از کشیدن دندان، دندانپزشک شما را برای بهبودی به خانه می فرستد. بهبودی معمولاً چند روز طول می کشد. موارد زیر می تواند به کاهش ناراحتی، کاهش خطر عفونت و سرعت بخشیدن به بهبودی کمک کند.

داروهای مسکن را طبق دستور مصرف کنید.

برای کاهش خونریزی و ایجاد لخته در حفره دندان، گازی را که دندانپزشک شما قرار داده است محکم اما به آرامی گاز بگیرید. پدهای گاز را قبل از آغشته شدن به خون عوض کنید. در غیر این صورت، پد را به مدت سه تا چهار ساعت پس از استخراج بگذارید.

بلافاصله پس از عمل یک کیسه یخ را روی ناحیه آسیب دیده بمالید تا تورم کاهش یابد. یخ را هر بار 10 دقیقه بمالید.

پس از استخراج حداقل 24 ساعت استراحت کنید. فعالیت را برای یکی دو روز بعد محدود کنید.

تا 24 ساعت پس از کشیدن از آبکشی یا تف کردن شدید خودداری کنید تا از جابجایی لخته جلوگیری شود.

پس از 24 ساعت، دهان خود را با محلولی ساخته شده از 1/2 قاشق چایخوری نمک و 8 اونس آب گرم بشویید.

24 ساعت اول از نی ننوشید.

سیگار نکشید، که می تواند از بهبودی جلوگیری کند.

روز بعد از کشیدن دندان از غذاهای نرم مانند سوپ، پودینگ، ماست یا سس سیب استفاده کنید. با بهبودی محل استخراج، به تدریج غذاهای جامد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

هنگام دراز کشیدن، سر خود را با بالش نگه دارید. صاف دراز کشیدن ممکن است خونریزی را طولانی کند.

به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان ها و مسواک زدن زبان خود ادامه دهید، اما مطمئن شوید که از محل کشیدن دندان خودداری کنید. انجام این کار به جلوگیری از عفونت کمک می کند.

چه زمانی با دندانپزشک تماس بگیرید

احساس درد بعد از از بین رفتن بیهوشی طبیعی است. به مدت 24 ساعت پس از کشیدن دندان، باید منتظر مقداری تورم و خونریزی باقیمانده نیز باشید. با این حال، اگر خونریزی یا درد بیش از چهار ساعت پس از کشیدن دندان همچنان شدید است، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. همچنین در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

1. علائم عفونت، از جمله تب و لرز
  2. حالت تهوع یا استفراغ
  3. قرمزی، تورم یا ترشح بیش از حد از ناحیه آسیب دیده
  4. سرفه، تنگی نفس، درد قفسه سینه یا حالت تهوع یا استفراغ شدید

دوره بهبود اولیه معمولاً حدود یک تا دو هفته طول می کشد. استخوان جدید و بافت لثه در شکاف رشد می کند. با این حال، با گذشت زمان، از دست دادن دندان می تواند باعث جابجایی دندان های باقیمانده شود که جویدن را دشوار می کند. به همین دلیل، دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که دندان از دست رفته را با ایمپلنت، بریج ثابت یا پروتز جایگزین کنید.