مقالات

پوسیدگی نهفته دندان چیست؟

وقتی به پوسیدگی دندان فکر می‌کنید، احتمالاً خاطره دندان‌دردهای شدید یادتان بیفتد. ممکن است شما هنگامی که متوجه وجود پوسیدگی در دندانتان پس از عکس‌برداری توسط اشعه ایکس شدید تعجب کنید.

اشعه ایکس پوسیدگی نهفته دندان را نشان می دهد که کاملاً بدون درد هستند و حتی بسیار کوچک هستند که قابل مشاهده باشند؟ این بدان معنی است که برخی از پوسیدگی‌ها به همین راحتی‌ها قابل مشاهده نیستند!  پوسیدگی نهفته گاهی اوقات می‌تواند خطرناک باشد، بنابراین مهم است که بدانیم چگونه آنها را تشخیص دهیم و مهم‌تر از آن، چگونه از آنها به طور کلی پیشگیری کنیم.

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان چیست؟

مهم‌ترین دلیلی که پدر و مادرانمان در کودکی به ما اجازه نمی‌دادند زیاد شکر بخوریم، پوسیدگی دندان بود!  پوسیدگی  چیزی است که در نتیجه آسیب به دندان ایجاد می‌شود. این می‌تواند هم پوشش خارجی (مینای دندان) و هم لایه داخلی (عاج) دندان را تحت تأثیر قرار دهد.  پوسیدگی‌ها اغلب دردناک هستند و به راحتی توسط دندانپزشک قابل تشخیص هستند.

با این حال، برخی از “پوسیدگی‌های نهفته ” وجود دارد که تشخیص آنها سخت‌تر است. این پوسیدگی‌های نهفته اغلب در حین معاینه دیده نمی‌شوند، زیرا کاملاً در شیارهای دندان نهفته شده‌اند.

این پوسیدگی‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که پلاک‌ها در مکان‌های غیرقابل‌دسترس در دهان ایجاد می‌شوند. اگر پوسیدگی نهفته دندان درمان نشود، یا بدتر از آن، توجه نشود، می‌تواند با از بین رفتن مینای دندان و عاج، دردناک‌تر شود. اگر هنوز در این مرحله درمان نشوند، دندان شما ممکن است شروع به پوسیدگی کند تا ریشه دندان شما شروع به پوسیدگی کند و باعث آشکارشدن ریشه شود و به شدت دردناک شود.

علائم و نشانه‌های پوسیدگی نهفته

 

علائم و نشانه‌های پوسیدگی نهفته دندان

خبر خوب این است که کارهای زیادی می‌توانید برای جلوگیری از این  پوسیدگی نهفته انجام دهید. اولین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید حفظ سلامت دهان و دندان است. این کار شامل یعنی مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی روزانه است.

انجام معاینات معمول دندانپزشکی هر شش ماه یکبار نیز باید انجام شود. یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان انجام دهید این است که از غذاهای شیرین، غذاهای چسبناک و سایر مواد مضری که می‌توانند به دندان‌های شما آسیب برسانند، خودداری کنید. اگر شک دارید که  پوسیدگی  دارید، چند علامت وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

  • حساسیت به دمای سرد یا گرم
  • دندان درد
  • درد خفیف تا شدید هنگام خوردن یا نوشیدن غذای شیرین، گرم یا سرد
  • سوراخ‌ها یا  پوسیدگی‌های قابل مشاهده در دندان‌های شما
  • لکه‌های قهوه‌ای، سیاه یا سفید روی هر سطحی از دندان
  • درد هنگام گاز گرفتن

چگونه  پوسیدگی نهفته را پیدا کرده و درمان کنیم؟

چگونه پوسیدگی نهفته دندان را پیدا کرده و درمان کنیم؟

از آنجایی که پوسیدگی نهفته ممکن است با فناوری معمولی اشعه ایکس شناسایی نشوند، ما فناوری پیشرفته‌ای را برای کمک به تشخیص ضایعات کوچک در مراحل اولیه و کمک به محافظت و حفظ پالپ دندان خود اتخاذ کرده‌ایم.

 

دوربین‌های داخل دهانی برای تشخیص پوسیدگی نهفته

 اندازه دوربین تقریباً به اندازه یک آینه دندانپزشکی است و تصاویر بر روی یک صفحه صاف نمایش داده می‌شوند که به شما امکان می دهد آنچه را که می‌بینیم مشاهده کنید. فناوری دیگری که ما در پیشگیری و درمان پوسیدگی از آن استفاده می‌کنیم، فناوری ساییدن هوا است که مانند یک دستگاه سندبلاست کوچک عمل می‌کند و پوسیدگی دندان را از بین می‌برد.

ما می‌دانیم که داشتن  پوسیدگی  یک تجربه بد و دردناک است ما در کلینیک دندانپزشکی یارا می‌خواهیم تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا مطمئن شویم که شما بهترین مراقبت‌ها را در مورد پیشگیری و درمان  پوسیدگی‌های نهفته دریافت می‌کنید. شما می‌توانید با جرمگیری منظم دندان‌ها از ایجاد  پوسیدگی  جلوگیری کنید. اگر سؤال دیگری دارید یا مایل به تعیین قرار ملاقات هستید، لطفاً با ما تماس بگیرید!

 

 

 

دکتر یسرا صفیعی

دکتر یسرا صفیعی سال ١٣٨٦ در رشته دندانپزشكي با رتبه برتر از دانشگاه شهيد بهشتي فارغ التحصيل شدم و به مدت ١٦ سال در اين زمينه در مطب شخصي و كلينيك هاي خصوصي و دولتي متعددی مشغول به خدمت به مردم عزيز بوده ام. من در طي اين سالها با شركت در دوره هاي تخصصي متعددي مانند ايمپلنت ، زيبايی ، ليزر و …. سطح علمي خود را بالا نگه داشته ام تا در كنار سالها تجربه بهترين درمان را به مراجعين عزيز هديه بدم و با توجه به تبحر در اكثر درمانهاي دندانپزشكي اين تضمين را به بيمارانم بدهم كه با توجه به شرايط بهترين درمان را دريافت مي‌كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

دکمه بازگشت به بالا