پروتز دندان

انواع مختلف پروتز و گزینه های جایگزین

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید دندان های خود را از دست بدهید. اگر در ورزش‌ها، به‌ ویژه ورزش‌های رزمی شرکت می‌کنید، ممکن است در اثر ضربه به فک یا سایر آسیب‌های صورت، دندان‌هایتان را از دست بدهید. راه های دیگر از دست دادن دندان عبارتند از سوء تغذیه، بیماری و اختلالات ژنتیکی.

سوءتغذیه و بیماری‌ها می‌توانند باعث ایجاد عفونت در ناحیه لثه اطراف دندان‌ها شوند و یا عقب‌نشینی کنند و باعث لق شدن یا افتادن دندان‌ها شوند. از دست دادن دندان هایتان بر نحوه لبخند زدن شما تأثیری ندارد. از دست دادن دندان بر نحوه گاز گرفتن شما هنگام غذا خوردن و صحبت کردن نیز تأثیر می گذارد.

انواع مختلف پروتز و گزینه های جایگزین

اگرچه پروتزها به عنوان چیزی برای افراد مسن در نظر گرفته می شود، اما آنها یک دستگاه دندانی هستند که تقریباً در هر سنی برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شود. برای کمک به بازگرداندن لبخند زیبای خود، در صورت از دست دادن یک دندان یا تعداد زیادی دندان، انواع مختلفی از پروتزهای مصنوعی و گزینه های جایگزین دیگری در دسترس هستند.

بیشتر بخوانید: دندانپزشکی اطفال در تهرانپارس

پروتزها دستگاه هایی هستند که فقط برای شما ساخته شده اند

هر مجموعه ای از پروتز به گونه ای ساخته می شوند که با خطوط منحصر به فرد دهان فرد مطابقت داشته باشد. آنها به صورت سفارشی توسط یک آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می شوند و توسط دندانپزشک زیبایی به صورت سفارشی نصب می شوند. خود پروتزها وسایل دائمی در دهان شما نیستند، اگرچه گاهی اوقات قطعاتی در فک برای قرار دادن دندان مصنوعی کاشته می شود.

دندان مصنوعی دو بخش دارد: از دست دادن صفحه و دندان ها. دندان ها اغلب از رزین اکریلیک یا پرسلن ساخته می شوند. پروتزهای مصنوعی به گونه ای ساخته می شوند که از نظر رنگ، بافت و اندازه شبیه به دندان های طبیعی شما باشند. پرسلن ماده ای سنگین تر و مقاوم تر است که دارای ویژگی هایی است که به طور ذاتی آن را شبیه دندان های شما می کند. رزین اکریلیک ماده سبک تری است و اغلب ارزان تر از چینی است.

دندان های پروتز به صفحه متصل می شوند. اغلب این صفحه از یک پلیمر انعطاف پذیر، یک ماده نایلون یا یک فلز کروم کبالت ساخته می شود.

سه نوع دندان مصنوعی

سه نوع دندان مصنوعی که معمولا استفاده می شود عبارتند از: پروتز کامل معمولی، پروتز کامل فوری و پروتز پارسیل.

پروتزهای کامل معمولی به عنوان جایگزین در صورتی استفاده می شود که تمام دندان های شما برداشته شده یا افتاده باشد. قسمت بالایی دندان مصنوعی صفحه ای است که سقف دهان شما را می پوشاند. قسمت پایینی یک قطعه نعل اسبی است که در اطراف لثه های پایینی شما قرار می گیرد. برای ساختن دندان مصنوعی، ابتدا دندانپزشک شما قالبی از لثه های شما می سازد. قالب به آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده می شود و در آنجا پروتزهای شما را می سازند تا متناسب با دهان شما باشد. برخی از مطب های دندانپزشکی منابع و آموزش لازم برای ساختن دندان مصنوعی شما را در مطب خود دارند. برای اطمینان از اینکه لثه و استخوان فک شما پس از برداشتن دندان بهبود می یابد، دندانپزشک شما تقریباً 8 تا 12 هفته صبر می کند تا پروتزهای جدید شما را نصب کند.

نوع دیگری از دندان مصنوعی، پروتز کامل فوری است. برخلاف پروتزهای کامل معمولی، دندانپزشک شما قبل از برداشتن دندان های باقی مانده، دندان مصنوعی کامل را می سازد. پروتزهای جدید شما در همان ملاقاتی که دندان های خود را برداشتید در دهان شما نصب می شود. دندان مصنوعی کامل فوری توسط دندانپزشک به عنوان یک وسیله موقت برای کمک به انتقال قبل از آماده شدن پروتزهای دائمی استفاده می شود. پیکربندی لثه و استخوان فک شما با بهبودی دهان و سازگاری با دندان مصنوعی جدید تغییر می کند. برای اطمینان از تناسب مناسب، پروتزهای جدید چندین بار تعبیه می شوند.

هنگامی که شما فقط چند دندان از دست رفته دارید، دندانپزشک شما اغلب پروتز پارسیل را برای شما قرار می دهد. انجمن دندانپزشکی آمریکا توضیح می دهد که با استفاده از پروتزهای جزئی می توان دندان های جایگزین را با استفاده از گیره های فلزی به دندان های طبیعی شما با یک چارچوب فلزی متصل کرد. پروتزهای جزئی نیز با اتصالات دقیق به هم متصل می شوند. اگر دندان‌های مجاور به اندازه کافی قوی نیستند، روکش‌هایی روی آن‌ها قرار می‌دهند تا سطح محکم‌تری برای چسبندگی داشته باشند.

گزینه های جایگزینی که در دسترس هستند، غیر از دندان مصنوعی

یک گزینه محبوب جایگزین برای دندان مصنوعی، ایمپلنت دندان است. این ایمپلنت ها دندان های جایگزین دائمی هستند. یک میله فلزی از طریق جراحی در استخوان فک شما کاشته می شود، جایی که دندان های شما از دست رفته است. دندان جایگزین به این پست متصل شده است. برای ایمپلنت دندان، از آنجایی که دستگاه در فک شما کاشته می شود، باید لثه و استخوان فک سالم برای این عمل داشته باشید.

همچنین می توان از ایمپلنت های دندانی برای کمک به ایمن سازی دندان های مصنوعی استفاده کرد. صفحات پروتز برای قرار گرفتن روی لثه ها نصب شده اند. گاهی اوقات یک تناسب پایدارتر لازم است. در این حالت، پروتزها توسط ساختارهای فلزی که با جراحی در استخوان فک کاشته شده اند، در جای خود قرار می گیرند، بسیار شبیه ایمپلنت های دندانی. این ساختارهای فلزی، پروتزهای ایمپلنتی یا پروتزهای نگهدارنده ایمپلنت نامیده می‌شوند. برای این نوع فیت دندان مصنوعی، درست مانند سایر ایمپلنت های دندانی، باید لثه ها و استخوان فک سالم داشته باشید تا دندانپزشک بتواند ایمپلنت ها را محکم کند.

در ملینیک دندانپزشمی یارا در تهرانپارس ، بهترین مکان برای شما در صورت داشتن دندان های لق یا از دست رفته دارید است. پس از معاینه کامل، دندانپزشک شما می تواند اطلاعاتی را که برای انتخاب مناسب برای سلامت دهان و دندان شما نیاز دارید به شما بدهد. با کمک دندانپزشک خود می توانید بین انواع مختلف دندان مصنوعی و گزینه های جایگزین برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود یکی را انتخاب کنید.

منبع : https://kirklandteeth.com/

دکتر یسرا صفیعی

دکتر یسرا صفیعی سال ١٣٨٦ در رشته دندانپزشكي با رتبه برتر از دانشگاه شهيد بهشتي فارغ التحصيل شدم و به مدت ١٦ سال در اين زمينه در مطب شخصي و كلينيك هاي خصوصي و دولتي متعددی مشغول به خدمت به مردم عزيز بوده ام. من در طي اين سالها با شركت در دوره هاي تخصصي متعددي مانند ايمپلنت ، زيبايی ، ليزر و …. سطح علمي خود را بالا نگه داشته ام تا در كنار سالها تجربه بهترين درمان را به مراجعين عزيز هديه بدم و با توجه به تبحر در اكثر درمانهاي دندانپزشكي اين تضمين را به بيمارانم بدهم كه با توجه به شرايط بهترين درمان را دريافت مي‌كنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

دکمه بازگشت به بالا