مقالاتترمیم و زیبایی

روش های سفید کردن دندان

سفید کردن دندان رایج ترین روش مورد استفاده در دندانپزشکی زیبایی است. سفید کردن دندان، رنگ طبیعی دندان را بازیابی می کند. در حالی که بسیاری از گزینه‌های سفیدکردن دندان مانند محصولات سفید کننده بدون نسخه در دسترس هستند، اما بلیچینگ دندان بهترین روش درمانی توصیه شده توسط پزشکان است. اگر می خواهید در رابطه با طراحی لبخند اطلاعت کسب کنید به مقاله ی مورد نظر وارد شوید.

چرا رنگ دندان ها تغییر می کند؟

به طور معمول، دندان های شیری سفیدتر از دندان های دائمی هستند. با افزایش سن، دندان های دائمی اغلب به دلیل تغییر در ساختار معدنی دندان تیره تر می شوند.

علاوه بر این، دندان ها را می توان با رنگدانه های باکتریایی، مصرف مواد غذایی رنگی یا سبزیجات مختلف رنگ آمیزی کرد. مصرف برخی از داروهای مسکن (مانند تتراسایکلین ها) ، نوشیدن مایعات رنگی مانند قهوه، چای و شراب قرمز می توانند باعث لکه شدن دندان شوند.

سفید کردن دندان چه زمانی باید انجام شود؟

یک توصیه کلی این است که بیمار باید قبل از انجام روش سفید کردن دندان های خود، توسط دندانپزشک معاینه شود. دندانپزشک بیمار را به طور دقیق معاینه می کند: بررسی سابقه پزشکی (شامل آلرژی و حساسیت)، مشاهده اشعه ایکس برای تعیین مشکلات بافت های سخت و نرم، محل قرارگیری و شرایط ترمیم دندان و ماهیت و عمق بی نظمی احتمالی در دندان ها.

برای اندازه گیری رنگ دندان از راهنمای رنگ استفاده می شود. سایه ها اثربخشی روش سفید کردن را تعیین می کنند که می تواند از دو تا هفت تن متفاوت باشد.

روش های سفید کردن دندان

روش های سفید کننده مختلفی وجود دارد، از جمله بلیچینگ در مطب که توسط دندانپزشک حرفه ای انجام می شود، بلیچینگ خانگی که توسط بیمار در خانه استفاده می شود، بلیچینگ بدون نسخه توسط بیماران و غیره.

سفید کردن دندان در مطب

بلیچینگ در مطب توسط متخصص دندانپزشکی انجام می شود. معمولاً، ژل بلیچینگ روی سطح دندان پس از رنگ آمیزی دقیق بافت های نرم با یک لایه محافظ، انجام می شود.

روش سفید کردن دندان کلینیک

مرحله 1 : ژل بلیچینگ پس از رنگ آمیزی بافت های نرم با یک لایه محافظ روی سطح دندان اعمال می شود.

مرحله 2 : روش سفید کردن دندان از ژل بلیچینگ و لیزر برای سفید کردن سریع دندان استفاده می کند .

  • برای محافظت از بافت‌های نرم لثه از یک محافظ بر پایه رزین استفاده می‌شوند.
  • ژل سفید کننده در کلینیک روی سطح دندان اعمال می شود.
  • ژل سفید کننده به مدت 6 تا 15 دقیقه در معرض یک منبع نور (نور هالوژن یا لیزر دندان) قرار می گیرد.

4893859483985493

بلیچینگ داخلی

روش‌های بلیچینگ داخلی روی دندان‌هایی که تحت درمان ریشه قرار می‌گیرند، انجام می‌شود. معمولاً این دندان ها به دلیل رنگ آمیزی داخلی دندان با خون و مایعات دیگری که به داخل آن نفوذ می کنند، لکه دار می شوند. بر خلاف بلیچینگ خارجی که دندان ها را از بیرون سفید می کند، بلیچینگ داخلی، دندان ها را از داخل به بیرون سفید می کند.

مراحل سفید کردن داخلی دندان

پس از درمان ریشه، سوراخی در اتاقک پالپ ایجاد می شود. یک ماده سفید کننده (مثلاً یک ژل پراکسید) در محفظه پالپ قرار می گیرد تا بتواند در لایه عاج مستقیماً در داخل دندان کار کند. ماده سفید کننده به مدت چند روز در داخل دندان بسته می شود و در صورت نیاز جایگزین می شود.

سفید کردن در خانه

محصولات سفید کننده تجاری برای مصارف خانگی شامل ژل، آدامس، دهانشویه، خمیر دندان و غیره می شود. ژل های بلیچینگ کارآمدترین و پرکاربردترین ژل های سفید کردن دندان هستند. سفید کردن با استفاده از ژل بلیچینگ روی دندان ها با استفاده از قالب های پلاستیکی نازک برای مدتی بسته به غلظت ژل انجام می شود.

سایر روش های خانگی سفید کردن دندان

سایر روش های سفید کننده خانگی شامل آدامس ، دهانشویه، خمیر دندان و … می شود. سیب، کرفس و هویج به سفید کردن دندان‌ها کمک می‌کنند زیرا با افزایش تولید بزاق و تمیز کردن دندان‌ها به عنوان پاک‌کننده طبیعی لکه‌ها عمل می‌کنند.

خطرات بلیچینگ دندان

شایع ترین عوارض جانبی بلیچینگ شامل، افزایش موقت حساسیت دندان و تحریک خفیف بافت های نرم دهان به خصوص لثه است. به طور معمول، این شرایط موقتی هستند و در عرض 1 تا 3 روز از بین می رود.

برای بیماران بسیار اهمیت دارد که قبل از استفاده از سیستم بلیچینگ دندان با دندانپزشک خود مشورت کنند، زیرا شرایط خاص ممکن است مانع از درمان سفید کردن دندان شود (به عنوان مثال، دندان ها و لثه های حساس، پوسیدگی و یا ترمیم نامناسب دندان). سفید کردن دندان معمولاً رنگ مواد ترمیمی را تغییر نمی دهد.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد سفید کننده می تواند به مینای دندان آسیب برساند. بلیچینگ برای کودکان زیر 16 سال و زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود.

 

5 حقیقت در مورد سفید کردن دندان که باید بدانید

لبخند شما تاثیری فوری بر افرادی که ملاقات می کنید ایجاد می کند. اگر قصد دارید دندان هایتان را سفید کنید، در اینجا 5 حقیقت وجود دارد که باید بدانید.

1. چگونه دندان ها تغییر رنگ می دهند

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است دندان های شما تغییر رنگ داده باشند. معمولا مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها باعث تغییر رنگ دندان های شما می شود. نوشیدن شراب قرمز، قهوه یا چای دندان های شما را لکه دار می کند. این نوشیدنی ها دارای رنگدانه هایی هستند که به مینای دندان شما می چسبند. قطران و نیکوتین موجود در محصولات تنباکو باعث ایجاد لکه های قهوه ای و زرد می شوند.

زمان نیز عاملی است. با افزایش سن، مینای خارجی دندان‌ها نازک می‌شود و عاج زرد رنگ زیرین بیشتر خود را نشان می‌دهد. برخی از داروها نیز ممکن است باعث تغییر رنگ دندان های شما شوند، از جمله برخی آنتی هیستامین ها، آنتی بیوتیک ها، داروهای فشار خون بالا یا شیمی درمانی.

2. نحوه عملکرد سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان یک فرآیند سفید کننده است که با پراکسید هیدروژن یا پراکسید کاربامید به دست می آید. یک واکنش اکسیداسیون رخ می دهد که عوامل رنگ کننده را تجزیه می کند.

3. گزینه های سفید کردن دندان

سفید کردن دندان های حرفه ای در مطب دندانپزشکی شما سریع ترین و ایمن ترین راه برای سفید کردن دندان ها است. تحت نظارت دندانپزشک شما از غلظت بالاتری از مواد سفید کننده استفاده می شود. لثه های شما در برابر قرار گرفتن در معرض این عوامل محافظت می شوند زیرا در غیر این صورت ممکن است در اثر این فرآیند آسیب ببینند. علاوه بر این، ممکن است از نور یا لیزر مخصوص برای بهبود درمان استفاده شود. این معمولا کمتر از 90 دقیقه طول می کشد و می تواند دندان های شما را تا 10 درجه سفید کند.

در دندانپزشکی یارا، ما از یک محصول خاص و ملایم استفاده می کنیم که در یک جلسه کوتاه چندین سایه دندان شما را روشن می کند. خدمات حرفه ای سفید کردن و بلیچینگ دندان ما سال ها لکه را در یک جلسه از بین می برد. گزینه های خانگی نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید. اینها شامل غلظت کمتری از مواد سفید کننده است که معمولاً در سینی ها یا نوارهایی که به دندان شما می چسبند استفاده می شود. این محصولات کار می کنند اما بسیار کمتر از درمان های ارائه شده در مطب دندانپزشک شما موثر هستند.

 سفید کننده دندان

نوارهای سفید کننده دندان

نوارهای سفید کننده جایگزین ارزان تری برای سفید کردن دندان هستند که می توانید در خانه از آنها استفاده کنید. آنها از یک نوار نازک از مواد پوشیده شده با ژل مبتنی بر پراکسید هیدروژن تشکیل شده اند. بهترین نتیجه با پوشیدن نوارها به مدت 30 دقیقه و دو بار در هفته به مدت 14 روز حاصل می شود.

اگر دندان‌های ناقصی دارید، ممکن است با نوارهای سفید کننده مشکل پیدا کنید. از آنجایی که آنها برای افرادی با لبخندی کاملا صاف طراحی شده اند، هر دندانی که روی هم قرار گرفته یا چرخیده باشد ممکن است به نقاط عجیبی منجر شود که درمان نشده اند. یا ممکن است در بستن صحیح نوارها با مشکل مواجه شوید.

سینی های سفید کننده دندان
سینی های سفید کننده روشی پرهزینه تر برای سفید کردن دندان ها هستند، اما می توانند موثرتر از نوارهای سفید کننده یا خمیردندان باشند. سینی را با ژل سفید کننده پر می کنید و سینی را از 30 دقیقه در روز تا یک شب به مدت چند هفته می پوشید.

کیت های سینی سفید کننده بدون نسخه اغلب دارای سینی هایی هستند که به خوبی روی دندان های شما قرار نمی گیرند و پوشیدن آن ها ناراحت کننده است. اگر دندانپزشک شما این گزینه را ارائه می دهد، می تواند به طور سفارشی سینی های سفید کننده را متناسب با دندان های شما ایجاد کند – به شما امکان می دهد ژل کمتری استفاده کنید و تناسب راحت تری داشته باشید.

خمیر دندان سفید کننده و شستشو دهنده دندان
خمیر دندان های سفید کننده به راحتی در دسترس هستند. آنها حاوی مواد ساینده ملایمی هستند که می توانند لکه های سطحی را از بین ببرند. تفاوت این محصولات با سفید کننده ها این است که رنگ دندان های شما را تغییر نمی دهند. آنها فقط به حذف لکه های روی سطح دندان شما کمک می کنند.

ارزان‌ترین حالت سفید کردن دندان‌ها، خمیردندان‌های سفیدکننده و آبکش‌ها به راحتی قابل استفاده هستند – زیرا شما به سادگی خمیر دندان را با خمیر دندان معمولی خود تعویض می‌کنید. خمیردندان ها و شستشوها، با این حال، مدت بیشتری طول می کشد تا اثر داشته باشند و فقط یک یا دو درجه دندان های شما را سفید می کنند. نتایج همچنین به اندازه برخی روش های دیگر سفید کردن دندان ماندگار نیستند.

سفید کردن دندان روی همه دندان ها کار نمی کند

4. سفید کردن دندان روی همه دندان ها کار نمی کند

به طور معمول، دندان‌هایی که زرد هستند به خوبی سفید می‌شوند، رنگ‌های قهوه‌ای خیلی کمتر سفید می‌شوند و رنگ‌های خاکستری یا بنفش ممکن است اصلاً جواب ندهند. همچنین اگر تغییر رنگ شما ناشی از داروها یا آسیب دندان باشد، ممکن است به عوامل سفید کننده واکنشی نشان داده نشود.

همچنین اگر تاج، پرکننده، کلاه یا روکش دارید، نسبت به سفید شدن واکنشی نشان نمی‌دهند.

5. عوارض احتمالی سفید کردن دندان

شایع ترین عارضه جانبی استفاده از محصولات سفید کننده حساسیت دندان است. این زمانی اتفاق می افتد که عامل سفید کننده به مینای دندان نفوذ کند و عصب دندان را تحریک کند. این اثر کوتاه مدت است و پس از از بین رفتن اثر سفید کننده می توانید آن را دوباره امتحان کنید.

به یاد داشته باشید که دستورالعمل های محصول را دنبال کنید یا در مورد استفاده از محصولات خانگی با دندانپزشک خود مشورت کنید، زیرا استفاده بیش از حد می تواند به لثه یا مینای دندان شما آسیب برساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

دکمه بازگشت به بالا