مقالاتترمیم و زیبایی

احساس پوسیدگی دندان با زبان

زبان شما هنگام برخورد با پوسیدگی چه احساسی دارد؟

بسته به وسعت و شدت پوسیدگی، ممکن است نتوانید با کشیدن زبان روی دندان، تفاوتی را احساس کنید. آنچه شما می‌توانید با زبان خود احساس کنید، ارتباط زیادی با شرایطی دارد که پوسیدگی در آن قرار دارد.

آیا پوسیدگی کوچک است یا بسیار بزرگ است؟ آیا دندان پوسیده شده و شکسته شده است یا خیر؟ آیا دندان به آبسه آلوده شده است؟ بسته به حالت خاصی که دندان و پوسیدگی شما در آن قرار دارد، ممکن است احساس پوسیدگی دندان متفاوت باشد.

 

وضعیت پوسیدگی و احساس زبان شما هنگام برخورد با آن:

  • پوسیدگی کوچک
  • پوسیدگی بزرگ
  • پوسیدگی با سوراخ
  • دندان آبسه

 

پوسیدگی دندان‌های کوچک

پوسیدگی‌های کوچک معمولاً برای زبان شما غیرقابل‌تشخیص هستند زیرا به اندازه کافی بزرگ نیستند که باعث تغییر فیزیکی شوند. ظاهر و شکل دندان تا حد زیادی بدون تغییر باقی می‌ماند. با این حال، اگر واقعاً پوسیدگی کوچکی دارید، ممکن است متوجه تغییر رنگ قهوه‌ای نشوید. ما به شما نشان خواهیم داد که چند دندان با پوسیدگی‌های کوچک چگونه هستند و توضیح می‌دهیم که چرا نمی‌توانید آن را احساس کنید:

 

عکس پوسیدگی کنار دندان 

عکس پوسیدگی کنار دندان

 

 

 

پوسیدگی کوچک روی سطح دندان

به احتمال زیاد برای شما غیرممکن است که با زبان خود تغییری در بافت سطح به دلیل پوسیدگی کوچکی روی سطح آن احساس کنید. پوسیدگی آن‌قدر پیشرفت نکرده است که بتواند آن نوع تغییرات فیزیکی را ایجاد کند.

اساساً تنها چیزی که در مورد دندان متفاوت به نظر می‌رسد تغییر رنگ در شیارهایی است که پوسیدگی در آن قرار دارد. شکل کلی یکسان باقی می‌ماند. به سختی می‌توانیم بگوییم که می‌توانید آن را با زبانتان احساس کنید.

پوسیدگی کوچک در کنار

پوسیدگی کوچک در کنار

مطمئناً برای شما بسیار دشوار است که با زبان خود پوسیدگی را در کنار دندان خود احساس کنید. اکثریت قریب به اتفاق این نوع پوسیدگی در سمت گونه دندان شما قرار دارد. پوسیدگی دندان شما در سمت زبان نیست، بنابراین به ندرت آن را احساس کنید.

این پوسیدگی‌ها واقعاً کوچک هستند، بنابراین زبان شما آن را تشخیص نمی‌دهد. اگر در نظر داشته باشید که زبان شما به طور معمول به آنجا برخورد نمی‌کند، احتمال اینکه آن را احساس کنید بسیار کم است.

 

پوسیدگی کوچک در بین دندان‌ها

زبان شما قطعاً نمی‌تواند پوسیدگی‌های کوچک بین دندان‌ها را احساس کند. آنها حتی با چشم غیرمسلح نیز قابل تشخیص نیستند زیرا تنها راهی که دندانپزشک شما می‌داند، گرفتن عکس اشعه ایکس است.

 

نکته‌ای که ما سعی می‌کنیم به آن اشاره کنیم این است که پوسیدگی‌هایی که در بین دندان‌ها قرار دارند برای شما غیرممکن است که با زبان خود و یا با انگشتان خود احساس کنید.

 

آیا می‌توانید یک پوسیدگی بزرگ را با زبان خود احساس کنید؟

 

آیا می‌توانید یک پوسیدگی بزرگ را با زبان خود احساس کنید؟

پوسیدگی دندان بزرگی وجود دارند که هیچ نشانی ندارند، یعنی از نظر فیزیکی سوراخی در آنها وجود ندارد، شما نمی‌توانید آنها را احساس کنید. شما می‌توانید هر چه می‌خواهید زبان خود را روی آن بچرخانید، اما اگر سوراخ فیزیکی وجود نداشته باشد، نمی‌توانید آن را احساس کنید.

به منظور نشان دادن منظور ما از آن، در اینجا موردی است که اخیراً انجام دادیم. این تصویر یک دندان آسیاب با یک پوسیدگی بزرگ است. با این حال، اگر به تصویر نگاه کنید، طبیعی به نظر می‌رسد و به نظر نمی‌رسد که پوسیدگی وجود داشته باشد.

عکس بالای دندان 

 

با این وجود، هنگامی که دندان را با مته دندانپزشکی سوراخ کردید، فوراً پوسیدگی دندان را خواهید دید. در اینجا دو عکس متوالی وجود دارد که میزان و عمق پوسیدگی را نشان می‌دهد.

 

عکس پوسیدگی بالای دندان 

عکس پوسیدگی بالای دندان

دندان آسیاب با پوسیدگی بزرگ سوراخ شده است.

بلافاصله پس از سوراخ کردن در آن، متوجه می‌شوید که رنگ قهوه‌ای بیشتری دارد که به شما نشان می‌دهد که دندان بیشتر پوسیده شده است.

 

پوسیدگی بزرگ روی یک مولر

همان‌طور که به سوهان دندان با مته دندانپزشکی ادامه می‌دهید، بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. هیچ یک از اینها حتی از راه دور به چیزی که دندان در ابتدا نشان داد نزدیک به نظر نمی‌رسد. نکته‌ای که ما سعی داریم به آن اشاره کنیم این است که شما می‌توانید پوسیدگی‌های بزرگ داشته باشید اما سوراخی در آنها نداشته باشید. از آنجایی که تغییر فیزیکی خارجی در دندان وجود ندارد، زبان شما به هیچ وجه نمی‌تواند آن را احساس کند.

دندانپزشکی در تهرانپارس

 

پوسیدگی دندان با سوراخ

تنها پوسیدگی‌هایی که می‌توانید با زبان خود احساس کنید پوسیدگی‌هایی هستند که پوسیدگی دارند، به این معنی که سوراخ فیزیکی در آنها وجود دارد. این نوع پوسیدگی دندان معمولاً بسیار بزرگ هستند زیرا پوسیدگی باید به اندازه کافی از دندان عبور کند تا یکپارچگی آن به خطر بیفتد و سوراخی ایجاد شود.

دندان عقل با سوراخ کنار خط لثه

 

دندان عقل با سوراخ کنار خط لثه

تصویر بالا دندان را با یک سوراخ نسبتاً بزرگ نشان می‌دهد که نزدیک خط لثه است. به سختی می‌توانیم بگوییم که زبان شما آن سوراخ را حس می‌کند. در واقع، شما حتی نمی‌توانید آن را با انگشتان خود احساس کنید.

 

زبان شما هنگام برخورد با پوسیدگی چه احساسی دارد؟

هنگام برخورد با سوراخ احساس ناهمواری یا برخورد با تیزی خواهد کرد. اگر زبان خود را به آن بچسبانید ممکن است حساس باشد. جدای از آن، هر نوع پوسیدگی ای که سوراخی در آنها وجود داشته باشد، صرف نظر از اندازه آنها قابل‌لمس است. معمولاً ممکن است دندان‌هایی با پرکردگی پوسیدگی در آنها شکسته شده باشند.

 

پوسیدگی در دندان با پر کردن

تصویر بالا نشان می‌دهد بخشی از دندان پرشده است. بخش پرشده پوسیده شده است به همین دلیل در عکس سیاه به نظر می‌رسد. آن بخش از دست رفته را قطعاً می‌توان احساس کرد اگر با زبان خود آن را احساس کنید.

 

احساس پوسیدگی دندان با زبان:

  • ممکن است احساس کنید دندان‌تیز یا دندانه‌دار باشد.
  • به نظر می‌رسد که سوراخی در دندان شما وجود دارد.
  • احساس ناصاف بودن دندان را خواهید داشت.

 

دندان آبسه‌ای که عفونی شده است

دندان آبسه‌ای که عفونی شده است

آخرین اما نه کم‌اهمیت، دندان آبسه‌ای که به شدت عفونی شده است را می‌توان با زبان خود احساس کرد. دندان در قسمت بیرونی احساس متفاوتی نخواهد داشت، اما اگر آن را با زبان خود لمس کنید، احساس نرمی خواهد داشت.

اگر فقط با کمی فشار دادن به آن درد می‌کند، احتمالاً اگر با آن بجوید بیشتر درد می‌کند. اگر دندان شما به این شکل احساس درد خواهد کرد، ممکن است بخواهید آن را چک کنید. ممکن است نوعی عفونت با آن وجود داشته باشد.

آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد سخت نیست زیرا دندانپزشک در تهرانپارس از تست ضربه استفاده می‌کند تا ببیند آیا دندان سالم است یا خیر. برای این آزمایش معمولاً از انتهای پشتی آینه دندان استفاده می‌کند و روی دندان ضربه می‌زند. اگر دندان حساس باشد، می‌تواند نشان دهنده مشکلی در عصب باشد.

بنابراین، اگر مدام سعی کنید زبان خود را به دندان فشار دهید، واقعاً تفاوت چندانی ندارد. اگر فقط به فشار دادن حساس باشد، قطعاً به ضربه‌زدن به انتهای دسته آینه فلزی دندان واکنش نشان می‌دهد!

 

اکثریت قریب به‌اتفاق پوسیدگی‌ها را نمی‌توان با زبان خود احساس کرد.

با این حال، اگر پوسیدگی‌های بزرگی دارید که کاملاً مشخص هستند، داستان متفاوت خواهد بود. در آن صورت شما می‌توانید به طور فیزیکی سوراخی را که در اثر پوسیدگی بزرگ ایجاد شده است، احساس کنید. احساس خشن بودن، تیز و احتمالاً ناهموار بودن دندان را خواهید داشت. حتی ممکن است به تماس زبانتان حساس باشد.

نکته اصلی این است که اگر می‌توانید پوسیدگی را با زبان خود احساس کنید، به احتمال زیاد یک پوسیدگی بسیار بزرگ است، بنابراین باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. با این وجود، حتی اگر چیزی احساس نمی‌کنید، ممکن است همچنان پوسیدگی داشته باشید، به همین دلیل است که نباید معاینات معمول دندانپزشکی خود را نادیده بگیرید.

دکتر یسرا صفیعی

دکتر یسرا صفیعی سال ١٣٨٦ در رشته دندانپزشكي با رتبه برتر از دانشگاه شهيد بهشتي فارغ التحصيل شدم و به مدت ١٦ سال در اين زمينه در مطب شخصي و كلينيك هاي خصوصي و دولتي متعددی مشغول به خدمت به مردم عزيز بوده ام. من در طي اين سالها با شركت در دوره هاي تخصصي متعددي مانند ايمپلنت ، زيبايی ، ليزر و …. سطح علمي خود را بالا نگه داشته ام تا در كنار سالها تجربه بهترين درمان را به مراجعين عزيز هديه بدم و با توجه به تبحر در اكثر درمانهاي دندانپزشكي اين تضمين را به بيمارانم بدهم كه با توجه به شرايط بهترين درمان را دريافت مي‌كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

دکمه بازگشت به بالا